Dag I

november 14th, 2016 | Posted by Ott in Okategoriserade

Mitt namn är Xhevdet Muli och jag läser tredje året på Liberal Arts vid Göteborgs Universitet. De följande fem dagarna som kommer, har jag fått äran att förgylla denna blogg med ”rapport” från min praktik.

Min praktik har jag valt att göra hos Svenska Budo- ochKampsportsförbundets (Hädanefter SB&K) underförbund Svenska Submission Wrestling Förbundet (hädanefter SSWF). Jag sitter även i styrelsen för SSWF, som ledamot. Jag har valt att visa er hemsidan samt att jag längre ner i inlägget kommer att länka till en filmsnutt från youtube som visar en del av den sport som vi i SSWF förespråkar samt organiserar tävlingar till, submission wrestling.

Man skulle kunna säga att min praktikperiod började redan under försommaren, utan att egentligen veta om det. När sommaren sen gled förbi och det var dags att bestämma sig inför praktikstarten så kändes det vettigt och relevant att göra min praktik hos SSWF. Jag frågade styrelsen och samtliga styrelsemedlemmar, exklusive mig själv – av rimliga skäl – tyckte att det var en bra idé.

Vad kan man tänkas göra inom en förbundsstyrelse? Vare sig man tror det eller ej så finns det väldigt mycket att göra. Många svenska föreningar, förbund, är i yttersta laget i stort behov utav ideella krafter från alla håll. Det föreföll mig väldigt rimligt att lägga min praktikplats baserat på två punkter:
– att kunna bidra med färdigheter och kunskaper jag fått från utbildningen, samt från min egen erfarenhet från idrottsverksamheten i sig, samt
– att kunna göra detta som en del av min utbildning, att få chansen att lära mig ett arbete som jag, nu halvvägs genom praktiken, skulle kunna tänka mig att ha som sysselsättning även efter utbildningen.
Mina ansvarsområden som ledamot och praktikant är hantering av förbundets hemsida, administration av diverse handlingar samt kommunikationen med föreningsmedlemmar och överförbundet SB&K. I denna blogg kommer jag att beskriva, kortfattat, de olika områdena samt olika projekt som jag skapat under hösten. Jag kommer att skriva om saker som hänt, saker som håller på att hända samt saker som ännu ej gjorts.

Vi börjar med ”SW för alla”. SW för alla är ett projekt som utvecklades ur en undersökning som gjordes i somras. Undersökningen gick ut på att jag samlade anonym information från SB&K:s hemsida. Insamlingen resulterade i ett flertal olika diagram. Dessa diagram visade på antalet medlemmar i de olika distrikten som SB&K består utav. Det man kunde utläsa var hur olika distrikt skiljde sig från varandra i fråga om antal manliga och kvinnliga deltagare. Det som dock var tråkigt att läsa var det faktum att vi som förbund fick det svart på vitt hur litet det kvinnliga deltagandet är. Detta är något som förbundet är intresserade utav att utveckla, hur kan man göra sporten mer attraktiv för alla grupper? En stor föraning som förbundet haft är att föreningarnas instruktörer runt om i landet, därmed sporten i sig, är väldigt mansdominerad. Instruktörer är oftast arvoderade. Alla föreningar har inte den ekonomin som krävs för att kunna ha mer än eventuellt 1 eller 2 instruktörer, som är arvoderade. En arvoderad instruktör förväntas det mer utav än någon som instruerar ideellt, detta är en grov generalisering då det i enstaka fall finns eldsjälar som oavsett villkor är villiga att göra jobbet ändå.

Projektet som skapades kallas för ”SW för alla” och är utformat för att i det långa loppet utöka antalet kvinnliga instruktörer – med förhoppning om att detta allt eftersom lockar tills sig fler kvinnliga deltagare. ”SW för alla” är uppbyggt på idén att förbundet, SSWF, punktmarkerar distrikt/ föreningar (via undersökningen som nämnts ovan) och går in med finansiellt stöd till föreningarna för att möjliggöra det att kunna arvodera kvinnliga instruktörer. Projektansökan är inskickad och förbundet inväntar fortfarande svar från SB&K. Nedan följer en länk till en presentation av sporten som SSWF organiserar: ”ADCC highlights 2015

Vi ses imorgon,
Xhevdet Muli