Fortsättning på samma spår …

november 15th, 2016 | Posted by Ott in Okategoriserade

I tidigare blogginlägg berättade jag om en idé (”SW för alla”) som baserades på en tidigare undersökning som jag genomförde ett tag innan praktikperioden satte igång. En utmaning som varit väldigt närvarande under praktikperioden har varit det faktum att det varit svårt att veta exakt vad jag skall göra och många gånger också hur jag skall genomföra de idéer jag fått. I mina funderingar kring hur jag skulle kunna utöka min sysselsättning och få ut maximalt med erfarenhet från praktiken resulterade det i att jag valde att fortsätta på det spåret – informationsinsamling.

Skillnaden denna gången blev att jag var tvungen att få fram reell information, som kunde visa på hur ”verkligheten” ser ut bland våra föreningar. Hur ser instruktörsbasen ut? Har några av dessa instruktörer ledarskapsutbildning och i sådana fall var har de fått utbildningarna ifrån?

I samtal med handledaren, Hans Ersson, lyckades vi komma fram till vilken metod var bäst och framförallt vilka frågor som skulle vara aktuella för få fram så mycket information som möjligt ur så få frågor som möjligt. Vi bestämde oss för att jag skulle skapa enkäter och så småningom skicka ut dessa till alla föreningar i förbundet. Förutsättningarna för att genomföra undersökningen har varit begränsade i den meningen att tjänsten endast erbjudit ett fåtal frågor per formulär, därav då utmaningen med att ställa så få frågor som möjligt men ändå frågor som kunde genera svar med mycket information.

Enkäterna har blivit färdigställda, det är 2 typer av områden vi är intresserade av att få veta mer om. Det ena är hur SW-verksamheten ute bland föreningarna verkligen ser ut, i allra största allmänhet men även så noggrant som antalet instruktörer samt kvinnor/män fördelningen mellan dessa. Det andra området, som ännu ej har färdigställts, är hur barnverksamheterna ser ut bland våra föreningar. (Detta har inte nämnts tidigare, men jag som ledamot i förbundsstyrelsen har ett explicit ansvar för barn- och ungdomsfrågor i förbundet).

Dessa undersökningar kommer att ge mer grund att stå på vid framtida beslut samt även ge en mer reell bild, än tidigare undersökning, över vilka förutsättningar vi som förbund har.

Jag tänker skona er idag med detta relativt korta inlägg.

Vi syns imorgon!