2018-11-12

november 13th, 2018 | Posted by Ott in Okategoriserade

Mitt intresseområde har varit teknik hela tiden. Jag minns väl hur imponerad jag blev när en uppfinning eller en ny teknik kom till min kännedom. Jag även minns hur jag försökte samla mina pengar och otåligt vänta till motormagasinets nästa nummer, vars kunde jag läsa om utvecklingen inom motorfordon. Men när jag började föreningslivet för några år sedan här i Sverige, ändrades teknikmotivet så småningom till humaniora.

Sökandet av de eventuella utbildningarna bland humaniora ledde mig till Liberal Arts, vilket jag hade ingen aning om vad det kan innebära förutom den beskrivning som fanns på utbildningens hemsida. Jag valde LA med stora tveksamheter. Jag var faktiskt tveksam om LA kan svara på mina förväntningar. Sådana känslor fortsatte hos mig även när utbildningen var på gång, men ju längre kom vi fram i utbildningen desto tryggare kändes LA valet. När man ser hur de spridda kurser som man har läst i de senaste två åren hänger ihop, och hur de tillsammans beväpnar studenterna med värdefulla verktyg bl.a. den kritiska apparaten, ett extra öga att se saker eller detaljer som annars kan vara omöjlig att se, struktur, metaperspektivet, ödmjukhet mm, känns det tryggt och väldigt skönt.

För att kunna sätta dessa färdigheter i praktiken var socialbranschen ett självklart val för mig. Skyddsvärnet i Göteborg som är en ideell förening med över 100 år erfarenhet inom socialfrågor och 25–30 anställda var ett lockande praktikplats för mig. Föreningen startade sina verksamheter med fokus på framförallt fångarna och de problem som de möter i samhälle när de är färdig med fängelsetiden. Föreningen har idag ett Halvägshus vars fångarna som skött sig bra i fängelse kan bo i innan utskrivningen. Dessutom har föreningen flera andra verksamheter t.ex. stödboende for ungdomar, skyddat boende för kvinnor, lägenheter med/utan stöd, Gatupratarna och Skyddsbuss.

Projektet Gatupratarna (ett projekt som riktar sig mot ett tryggare Göteborg) och Ungdomsstödboende är bland de två verksamheter som jag praktiserar mest på Skyddsvärnet. Att komma in i den svenska arbetsmiljön för första gången var en rejäl utmaning för mig. Stränga rutiner och regler som man bör anpassa sig efter ganska fort, och som en utlänning med egna värderingar eller med vissa personligheter drabbas man lätt av förutfattade meningar, var bland de utmaningar som jag fick kämpa med. Allt annat gick ganska smidigt annars.

Tack vare den bild och kunskap som Liberal Arts gav oss om verklighet kan vi se problemen i större utsträckning. Människo- och socialfrågor är mycket komplicerade och det finns ofta många dolda inverkande faktorer som är inblandade i sådana frågor. Jag anser LA:s kunskap som en värdefull resurs vid problemlösningen speciellt vid de problem som berör människan och samhället. Ofta frågor anträffande människan och samhället är så komplexa och präglas av många olika faktorer. Jag tycker att för att kunna lyckas kartlägga sådana komplexa frågor kräver interdisciplinära studier, vad som liberal arts kan i hög grad klara av uppgiften.

Med värme

//Mohammad