Liberal Arts-praktik i New York

oktober 1st, 2014 | Posted by Johanna in Okategoriserade

Hej, och välkomna måste jag säga, eftersom jag har den stora äran att få inleda årets kursblogg för LIB150!

Det här blogginlägget kommer att innehålla en kort presentation av min praktikplats, vad jag gör där och några inledande tankar kring Liberal Arts i praktiken.

Jag praktiserar på en ideell organisation som heter Hungerprojektet. Hungerprojeketet, eller The Hunger Project, (från och med nu: THP) är en ideell organisation som jobbar för att utrota världshunger och fattigdom – i Afrika, Sydasien och Latinamerika. Organisationen grundades i USA år 1977 och kom till Sverige 1984. Visionen är att skapa hållbar förändring genom hjälp till självhjälp och arbetet vilar på tre pelare: social mobilisering, jämställdhet och lokal demokrati. THP arbetar i 22 olika länder i världen; 12 programländer och 10 insamlingsländer (de engelska termerna är ”program countries” och ”partner countries”). (N.B. Egentligen är jag lite motvillig till att använde den här distinktionen, eftersom det finns planer på att byta terminologi, då till exempel en del programländer också själva jobbar med insamling, men jag har svårt att hitta bättre ord i nuläget.)

Runt omkring i världen har THP ungefär 300 anställda. Jag praktiserar på huvudkontoret, ”det globala kontoret”, i New York. Här arbetar cirka 25 personer, utspridda på olika avdelningar – Finance, Africa, Latin America and South Asia, Monitoring & Evaluations, Communications och så vidare. Jag jobbar på avdelningen Advancement som bland annat sysslar med insamling. Under hösten kommer en av mina största uppgifter att vara förberedelserna inför ett av THP:s största insamlingsevenemang i USA – ett årligt event med en galamiddag, paneldiskussioner och personalmöten med engagerade i THP från hela världen. Hittills är antalet gäster över 400 personer och över 20 länder kommer att delta men siffrorna växer varje dag. Människorna som kommer att delta är en salig blandning av investerare, stödorganisationer, företag, medarbetare, volontärer och talare. Årets tema är Rethink Hunger – Transformative Leadership in Action och tio inspirerande ledare kommer att komma till eventet och berätta om just sin verksamhet och hur den är kopplad till THP:s arbete. Ämnena sträcker sig ifrån allt mellan ungdomsengagemang, socialt entreprenörskap och innovation till kvinnors ledarskap, matetik och HIV/AIDS-problematik.

Hittills har jag jobbat bland annat med att skriva brev till olika konsulat runt om i världen för att de olika talarna från världen över ska kunna få visum för att komma hit till eventet, sammanställa informationsblad och biografier inför personalmötena och allt mellan himmel och jord för att hålla kontoret rullande i pressade tider. THP har en ny VD som började samma dag som jag, Åsa Skogström Feldt (som tidigare varit VD för THP-Sverige), och det har varit otaliga möten att koordinera för de anställda, med besök från flera medarbetare från THP runt om i världen. Jag har också kunnat delta på några olika sidotillställningar som hållits i samband med FN:s stora möte i september; när Milleniummålen utgår år 2015 ska de ersättas med nya ”Sustainable Development Goals” och ni kan föreställa er alla de organisationer som vill att just deras hjärtefråga ska stå på agendan. Därför förespråkar i dessa tider toppledare, så väl som studentgrupper och alla däremellan, just sina värderingar och ståndpunkter extra starkt – den diskussionen och debatten är spännande att följa! Speciellt från THP:s synvinkel, då experter menar att det är möjligt att utrota världshunger och fattigdom till år 2030. Allt eftersom det drar ihop sig till eventet i slutet av Oktober, kommer dock mitt största fokus vara att få det stora kalaset att klaffa.

Det var några rader om min praktik – ställ gärna frågor om ni undrar något!

Avslutningsvis vill jag också säga ett par ord om mina tankar till begreppet ”Liberal Arts i praktiken”. Det är väldigt spännande och samtidigt väldigt konfunderande att försöka ta med sig sina akademiska färdigheter ut i världen. För att ge några inledande brottstycken av funderingar upplever jag bland annat en stark koppling till kursen om Platons Staten – demokrati och moralfilosofi, till exempel, är ämnen jag tycker att jag stöter på dagligen. Också budskapet i Eva Marks bildningsföreläsningar, att filosofi förbereder en för att kunna följa med i tankearbetet vid en omstrukturering, blir tydligt vid bytet av en VD. Men vad gör kandidatstudenten med sina stora tankar konkret i arbetssituationen som praktikant? Det är något att fundera över och jag ser fram emot att vidare förklara hur jag tänker och fortsätta att reflektera över dessa, och många fler, tankar de kommande veckorna.

Tack!