Praktik på tidskriften och förlaget Glänta

oktober 2nd, 2014 | Posted by Alice in Okategoriserade

Hej och välkomna ännu en gång till Lib150s praktikblogg! Idag tänkte jag, Alice, presentera min praktik för er. Dels var jag är på för ett ställe och vad jag får göra där, men också om mina egna mål och förhoppningar för den här terminen.

Glänta är från början en tidskrift som startade år 1993. Sedan dess har de givit ut fyra nummer per år (vissa dubbelnummer) som vart och ett avhandlar ett tema, t ex Mångkulturalism, Framtiden, Språket, Censuren, Kartor, Teve, Karnevaler, Exil, Mutationer, Underjorden, Naturen, Humaniora, Sport… Som ni märker väldigt breda teman, som vrids och vänds på och attackeras och behandlas ur alla möjliga synvinklar, genom såväl vetenskapliga artiklar, essäer och diagram som genom prosa, poesi och bilder. Globalt och strukturellt, intimt och personligt. Sedan 1999 ger de också ut böcker under Glänta Produktion, och utgivningen ”rör sig ledigt över gränserna mellan teori och politik, filosofi och litteratur, forskning och konst, ofta i essäform” (glanta.org).

Så sedan sju veckor tillbaka har jag fått ta del av Gläntaredaktionens arbete från det pyttelilla kontoret i Lagerhuset bakom Järntorget. Det får precis plats med tre skrivbord; ett till redaktören Göran Dahlberg som var med och startade Glänta. Ett till redaktören och poeten Linn Hansén som varit på Glänta sedan typ 2006 tror jag. Vid det tredje skrivbordet sitter den grafiske formgivaren Johan Ahlbäck, och så jag. (Egentligen borde alla redaktioner vara sådär små; det är en sådan fördel för arbetet att ha vem man än behöver prata med bara en meter ifrån.)

Den här första delen av min praktik har i huvudsak bestått i att arbeta med det senaste numret av tidskriften. Glänta har dedikerat alla årets nummer åt temat Migration, och nu i slutet av september kom det andra numret i serien ut (det kommer sammanlagt bli tre stycken, då det sista är ett dubbelnummer). Texterna utgörs av globalpolitiska analyser, personliga berättelser berättade av gömda flyktingar i Göteborg, texter om trafficking, utomjordisk migration, gentrifiering, tranors migration, de dödas migration, immigration, emigration, integration – inom varje nummer samsas (och krockar) en himla massa olika perspektiv, alltså. Mina uppgifter har bestått i allt möjligt från korrekturläsning och översättning/redigering av texter och kartor till att vara med och välja färg till omslaget och göra handskrivna titlar. Jag håller även på att sammanställa ett slags webtema om migration på Gläntas hemsida. Jag går helt enkelt igenom alla föregående nummer av tidskriften och plockar ut sådant som kan vara intressant i samband med migration, och publicerar det online. Eftersom vissa nummer är så gamla att de inte är digitaliserade är även detta en del av mitt jobb; scanna dem, göra dem till textfiler och samla alltihop i webtemat.

Det senaste numret (som förresten kallas Migration #2) kom ut nu i slutet av september, i samband med Bokmässan. Bokmässan var ännu en stor del av den här första praktikperioden och det var fantastiskt kul! Då fick jag tillfälle att vara med om en helt annan del av förlagsarbetet som inte utspelar sig på ett kontor: bygga Gläntas monter (som de delade med förlaget och tidskriften OEI), ordna mingel, sälja prenumerationer och böcker, prata med andra förlagsarbetare och en massa läsare, träffa Gläntas författare och personer i deras redaktionsråd. Jag fick dessutom tillfälle att prata med några (svingulliga) studenter från Förlagskunskap på Stockholms Universitet; ett magisterprogram som jag är hemskt nyfiken på.

Och det för mig smidigt över till vad jag hoppas kunna åstadkomma med den här praktiken. För jag har nog ändå bestämt mig nu, att jag vill försöka. Det är sjukt svårt att ens komma in på Förlagskunskap (fast liksom inte ens hälften så svårt som att faktiskt jobba inom förlagsbranschen i verkligheten…). Men jag har sån himla lust att prova. Så jag hoppas kunna fylla min praktik med så mycket olika erfarenheter jag bara kan, så att den kan utgöra en del av min ansökan till Förlagskunskap. Förutom de uppgifter Glänta kommer ge mig i framtida utgivningar av både böcker och nummer, har jag planer på ett spännande projekt som jag siktar på att genomföra i början av november. Men det kan jag prata mer om nästa gång!

Ha det fint! (Och om ni kommer på något ni undrar är det bara att fråga såklart) // Alice