Go Team Go!

oktober 26th, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Så, vi pysslar inte enbart med djupt existensiella frågor och djupdykningar i mänsklighetens olika ödesdigra aspekter varje dag innan lunch. Tvärtom, faktiskt. Jag tänkte beskriva en helt vanlig arbetsvecka, så kanske alla ytterligheter kan bilda någon gyllene medellinje, en sorts arbetsmarknadsvänlig model vi alla kan sträva efter. Eller åtminstone reflektera lite över.

Jag vill först presentera min kollegor!
Gustav! Min handledare, församlingspedagog, chef över Ungdomteamet på Prästgården. Gustav kan hålla en grupp som ingen annan. Han har alltid nära till skratt och är en fröjd att vara i samma rum som, samtidigt som han vet exakt när han ska vara allvarlig, lugn eller ta ett steg tillbaka. Han är helt enkelt optimal!
Felicia! Felicia är församlingsassistent och jobbar mycket över gränserna mellan verksamheterna, hon har ett finger med i alla spel. Man hittar henne bland dagisbarn, i Äventyrsskogen, med musikpedagogen eller så fixar hon finaste frukosten på församlingshemmet. Förutom allt detta är hon dessutom otroligt rolig och genuin, hon är helt enkelt optimal!
Zimon! Zimon är ungdomsledare. Han har bakgrund i musik och även han har konfirmerat sig och varit med som assistent i Landvetter. Zimon har stenkoll på Prästgården och vad vi fyller huset med, ofta är det han och hans trogne hund Tor som får åka på utflykt för att hämta möbler. Eller ja, inte Tor, han får stanna hemma då. Zimon har otroligt god hand med både grupper och den enskilde individen och har ett riktigt skarpt huvud på sina axlar. Han är helt optimal!

Så, det viktigaste man behöver för att komma igång med något alls här i världen är kaffe, Prästgården är inget undantag. Halv nio ramlar gänget in och samlar runt vattenhålet. Här kan vi stå en stund, vänta på att kaffet ska rinna klart och språka lite om helgen som gått. Ofta har det varit någon bokning i huset eller gudstjänst i kyrkan där någon har medverkat. Kyrkan ligger bekvämt nog ca 100 meter från Prästgården. Det medför att när vi har till exempel konfirmandinvigningar, mässor eller gudstjänster som ungdomarna är med i, är det alldeles lagom gångavstånd. Vilket även ökar chansen att vi faktiskt går dit. Ofta startar vi upp alla projekt och går igenom mail och sms så vi har veckan framför oss någorlunda strukturerad. Eftersom arbetet även innefattar förvaltandet av ett helt hus, innebär det att på arbetstid har dessa saker förekommit som inte är traditionellt kontorsjobb:

Shoppa på Allum.
Naturpromenad för att samla in lösa delar från IRL-banorna i skogen.
Bära en nytjärad björnfigur i ek från släpet till skogen.
Ta bort spindlar från toalettgolvet.
Spela Laserdome.
Undersöka och byta batteri på husets alla brandvarnare.
Uppdatera förstahjälpen-necessär för läger.
Hämta Blocket-soffor.
Åka med kidsen på Gokart.
Välja ut, laminera och hänga upp TV-spelskaraktärer på väggen i spelrummet.
Ifrågasätta vad vi ens gör om dagarna och förundras över hur kul vi har.

Naturligtvis har alla dessa aktiviteter ett helt unikt syfte och är alla viktiga delar av en helhet. Att det är förbaskat skoj är en galet bra ”perk”. I början av hösten var det en heldel möten med andra delar av verksamheten som sysslar med liknande projekt. Ungdomsteamet har nära samarbete med en grupp som kallas för ”noll-arton”, där de ingår som verksamhet. Noll-arton innefattar även förskoleverksamheten, fritids och hela vägen upp till 18åringarna. Prästgården med omnejd är en guldgruva för all typ av både utomoch inomhusaktiviteter, oändliga möjligheter även här. Det har avtagit nu då vi är inne i en intensiv period för 03orna. (Alltså konfirmanderna) Vidare in på dagarna börjar lunch och eftermiddagsaktiviteter närma sig. Påminnelser om eventuella aktiviteter för assarna (assistenterna) går ut på Instagram. När vi har kvällsöppet blir det ju långa kvällar och det ska fixas med bröd och ost till toast och fylla på lilla ”kiosken” där man kan köpa en läsk eller chips. Det börjar dyka upp ungar vid 14-tiden redan när skolan slutar tidigt och de sista brukar gå när vi går, runt 22 brukar vi kunna låsa.

Fredagar är min lediga dag. Ja. Gustav ger mig fredagar ledig om inte vi ska på läger eller så, för reflektion eller övrigt skolarbete. Wow… Men eftersom vi jobbar så tokiga tider och ibland långa dagar och hela helger, så är det självklart inte unikt för mig att vara ledig på fredagar. De andra är ofta hemma då också. Ingen vecka är den andra helt lik, det blir aldrig tråkigt. Råkar det bli tråkigt, så är det helt ok också. Då kan man bara lyssna på Felicia och Zimon slänga käft med varandra. Jag har hamnat helt rätt.

På återseende!
Johanna