Inlägg 1

oktober 31st, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hejhej, jag är Patrik och är ansvariga för praktikbloggen under denna veckan. Min praktikplats är hos Vänsterunga (Vasemmistonuoret på finska) i Finland. Vänsterunga är ett rödgrönt politisk ungdomsförbund, och det har varit en stor del av mitt liv sen 2013 när jag blev medlem. Att jag flyttade till Sverige år 2015 har såklart gjort det lite svårare att vara en aktiv medlem, men nu får jag arbeta med värdlens coolaste människor och det bästa ungdomsförbundet igen.

Jag har två arbetsuppgifter: jag ska utgöra en redovisning av de möjligheter Vänsterungas under 25-äriga medlemmar har att på- och medverka inom förbundet, och att koordinera en arbetsgrupp vilken som ska skriva en tillgänglighetsguide för Vänsterunga. Jag sysslar alltså mer med organisationfrågor, inte direkt med politiska frågor. Dock kunde en ju säga att möjliggöra vår verksamhet tillgängligt till alla intresserade, oavsett om funktionsnedsättningar, kön, ålder osv, är ytterst politisk.

Även om jag gick med i Vänsterunga eftersom jag var intresserad i politik och ville förändra världen, har jag under tiden förstått hur viktigt en fungerande organisation är för att en kan ens tänka på att göra något åt världen. Särskilt interndemokratin har blivit en väldigt kära område för mig, och jag är glad för att jag får nu jobba med frågor som är viktiga för demokratin inom vårt förbund. Jag är också en av de konstiga människor vilka som verkligen gillar utredningar och redovisningar och excel-tabeller och mötesteknik – alltså de tråkigaste grejer en kan tänka på – så jag kan kombinera alla mina favoritdelar om ungdomsförbundets verksamheten under praktiken.

Uppgifterna kräver inte att jag är fysisk på plats hela tiden, så jag får jobba ganska mycket hemifrån. Dels är det coolt, eftersom arbetsplatsen är i Helsingfors och jag bor hos min mamma i Hyvinge, och jag skulle behöva pendla dagligen ungefär en timme till Helsingfors och en timme tillbaka. Dels är det lite tråkigt, för jag har självklart inga kollegor hemma.

På kontoret i Helsingfors, vilket kallas som ”Kurvis kollektiv” har jag nämligen en hel del kollegor: Vänsterungas generalsekretären vem som är också min praktikvärd, förbunds- och utbildningssekretär, talesperson, medlem- och kontorsekretär, chef för ekonomin samt Vänsterungas ordförande. Just nu har vi också en högstadieelev vem som gör sin ”arbetslivpraktik” hos Vänsterunga. Förutom Vänsterunga har fyra andra förbund sin arbetsplats och arbetare här också: Pinskut ry (Finlands Demokratiska Pionjärers Förbund rf), Kansainvälinen solidaarisuus ry (Internationellt solidaritet rf), Vasemmisto-opiskelijat ry (Vänsterstuderande rf) och tidningen Libero.

Det känns lite konstigt att skriva på svenska efter jag har pratat ytterst liten svenska under de senaste tre månader, så jag för bara hoppas att mina texter är läsbara. Det ska bli coolt att berätta till er om min praktik! / Patrik