Allting flyter på, panta rei

november 6th, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hej!

Första inlägget för min bloggvecka och början på andra halvan av praktiken börjar nu. När jag läser instruktionerna till hur detta ska gå till så blir jag en aning illa till mods då det var många punkter man skulle beröra samt att språket i den texten var mer akademiskt än vad jag var beredd på att använda i mina inlägg. ”Blogg” rimmar inte så mycket med ”[…] systematiskt bruk av de kompetenser som studenten tillägnat sig under utbildningens fyra första terminer” i mina öron men jag ska göra mitt bästa!

Jag gör alltså min praktik på ett start-up företag i Göteborg som heter YouPic. De driver en hemsida med adressen www.youpic.com vilket är en sida där kan fotografer dela sina bilder, lära sig mer om fotografi och bli inspirerade av andras bilder. Kontoret ligger nära humanisten och företaget består av drygt 10 personer. Just nu är vi flera där med olika utbildningsbakgrunder som gör vår praktik där vilket är intressant då man får lära sig om hur andra försöker anpassa det som de lärt sig i skolan till praktikplatsen. Själva affärsidén kanske låter bekant då det finns många sidor med samma eller liknande koncept så som Flickr, 500px och många, många fler. Jag tror att det kan vara viktigt att belysa den aspekten tidigt för de typer av funderingar, insikter och tankar som jag kommer dela med mig av under denna veckans skull.

Nu har som sagt halva tiden gått vilket känns både bra och dåligt. Vad som är dåligt är att jag känner mig osäker på hur nöjd jag kommer att vara över min insats när det är över och att jag kommer att behöva lämna en plats som jag har vant mig vid och tycker att det är kul att komma till varje dag. Det som känns bra är att jag börjar bli ganska förväntansfull inför våren, dels för att det är vår men också för att jag inser hur mycket jag saknar att få den inspirationen/ stimulansen som jag bara har fått på Liberal Arts. Ni kanske förstår vad jag menar/ känner igen er eller så tycker ni bara att jag fjäskar haha men det kan jag väl leva med. Men, det är så jag känner och jag ska försöka rikta in mig på att ta vara på de två månader jag har kvar på praktiken på YouPic.

Jag har försökt lägga fram en plan för mig själv över hur mina blogginlägg ska se ut så att jag får med det viktigaste och detta blir kanske ett mer introducerande inlägg både för mig och för er. För att väldigt kortfattat skriva något med substans så skulle jag påstå att jag hittills i min praktik har haft svårt att kombinera min utbildning med de uppgifter som jag har utfört hittills. Men det har jag mer att skriva om under veckan som stundar. Så, kära vänner, jag lämnar er med en liten cliffhanger tills imorgon och om ni vill ha mer spänning än så kan ni väl kolla på när lite färg torkar. Skämt åsido, jag återkommer imorgon och ska försöka göra en utförlig och uttömmande beskrivning av min tid på min praktikplats, förhoppningsvis med ett gott språkbruk. Hoppas ni har en riktigt fin måndag och att ni har det trevligt på era praktikplatser!

Vänligen,
Alicia Lindström