Allting har ett slut!

november 27th, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hej för sista gången,

Nu när min bloggvecka är över och jag även snart slutar på praktiken är det dags att reflektera lite över tiden som har gått och vad man fått lära sig. Jag har försökt att delge så gott det går vad jag fått jobba med och lite hur Liberal Arts kommit mig till gagn i det arbetet, men i detta inlägget blir det mer reflektioner. Praktikterminens mål är arbetsplatsförlagt lärande som syftar till att omvandla teoretisk kunskap till praktiska färdigheter. Jag tycker att det funkat förvånande väl, de flesta kursplaner på alla utbildningsnivåer och områden är väldigt ambitiöst formulerade men praktikterminen tycker jag har stämt väldigt väl överens med planen. Jag som kunnat ta del av andra studenters blogginlägg har även försökt relatera mina erfarenheter till deras och det känns som att det genomgående varit en lyckad termin för samtliga.

Det har varit överraskande mycket organisatoriska saker man har fått lära sig. Eftersom HejBarn är ett Chalmers Ventures bolag blir det en hel del föreläsningar, workshops och seminarier om organisatoriska lärdomar för uppstartsbolag. Det finns ett väldigt tydligt syfte med det, eftersom det absolut svåraste för ett bolag är att hantera tillväxt och organisationstillskott. Människan är notoriskt svår att kontrollera som vi lärt oss! Bland alla Lean-, Scrum- och Flat-modeller så har jag ofta tänkt på antika verk som Platons Staten som jag tycker är högst relevant i sammanhanget. De moderna organisationsteorierna berör, skulle jag säga, samma problem: Hur får man en grupp människor att jobba tillsammans på bästa sätt? Om man kan förbise ”konsultiskan” där man gärna slänger sig med engelska ord som ”Authority – Alignment” för att piffa till budskapet så underbyggs de av samma djupdykande diskurs om människans natur. Det ska bli spännande att se hur implementeringen av dessa organisationsmodeller går, om de lyckas och vad de kommer ha för effekt på det svenska samhället.

På det praktiska planet har jag försökt lära mig så¨mycket jag kan på alla avdelningar jag hjälpt till med. Bland annat har jag plockat certifieringar i Google’s verktygskit som Analytics, Tag Manager och AdWords. Under handledare Christina, utbildad språkkonsult, har jag även fått utveckla mitt skrivande och lärt mig ganska mycket om hur man typanpassar texter till en barn- och familjepublik.

Det kommer såklart att vara tråkigt att lämna en plats man varit på i nästan ett halvt år! Under min tid har det varit en 7-8 praktikanter på HejBarn som kommit och gått, min förhoppning är väl att jag också lämnar något avtryck efter mig. Jag vet definitivt att mitt programmerade Excel-ark som kallas ”Länkmaskinen” kommer ingå i det eftermälet, men förhoppningsvis också personliga intryck! Jag blickar fram mot en tuff vår med C-uppsats och önskar alla som läst en trevlig Jul!

Robert Goldberg Vååg