Ny teknik – gammal kunskap

november 21st, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hej igen,

En ”paradox” jag slås av som har sysslat med webb, e-commerce och digital marknadsföring är att framsteg inom de tekniska områdena som textuell sökning, algoritmer för sortering och utvärdering, ramverk och nätverkshastigheter allesammans har lett till en återuppståndelse för klassiska kunskaper som exempelvis semantik, logik och argumentationsanalys. I takt med att våran förmåga att programmatiskt analysera och bedöma naturliga språk har blivit likvärdig den mänskliga har förutsättningarna för yrken som copywriters, webbredaktörer och andra som producerar material online skiftat till korrekt grammatik, tydliga syftningar, satsstruktur, etc. När teknologinivån var lägre och den datoriserade förmågan att tolka text och material online begränsad var man tvungen att förlita sig på olika knep för att kringgå detta på gott och ont. Idag har goda lingvister med förmåga att sätta sig in i ämnesrelevanta kunskaper en direkt kanal till företagens omsättningsrad i resultaträkningen, via exempelvis Google Organic och annat. Lägger man därtill ett analytiskt angreppssätt där du försöker sätta dig in i människors sökbeteenden och intentioner kan man åstadkomma rejäla förändringar.

Ett bra exempel på detta ifrån min praktik var under de inledande veckorna, när man som student med generalist-kompetens som vanligt möter frågeställningen:”så…vad är det specifikt du kan?”. Jag började då med en grundläggande analys av sökbeteendet och informationskonsumtionen för familjerelaterade frågor. Det visade sig att en stor portion av det rådande söktrycket låg inom subkategorier som inte täcktes av det befintliga utbudet på HejBarn. Så sedan dess har jag primärt jobbat med olika strategier för att täcka dessa områden, samt att stödja de olika teamen på HejBarn så att deras arbete kan tas till vara på för fler ändamål.

För att åstadkomma dessa saker så behövs det en bred bakgrund och en förmåga att kunna ta till sig ny kunskap och omsätta den till praxis, precis så som Liberal Arts är upplagt. I USA är trenden inom tech att förstärka sina teknikviktade team och grupper med folk ifrån de väldigt vanliga Liberal Arts utbildningarna, just på grund av att den konkreta tekniska utmaningen måste kopplas till rätt ”varför”. Men det är ofta svårt att sälja in och förmedla förståelse för dessa meta-frågor. Men jag skulle vilja referera till Apples enorma framgång med sin läsplatta ”Ipad”, en produktkategori de inte själva hade uppfunnit men var först med att popularisera. Skillnaden mellan Apples variant, som orsakade en explosion i efterfrågan, och de övriga leverantörernas utformningar var inte särskilt annorlunda, men den grundläggande filosofin bakom produkten skiljde sig radikalt. Genom att sätta användarupplevelsen (UX) i första rummet och underordna de tekniska specifikationerna till en roll där de svarar på användarupplevelsens utmaningar skapade man något alla ville ha från något ingen ville ha. Det är märkligt att denna ansats och de kompetenser som underbygger den fortfarande möter så mycket resistens i det privata näringslivet.

Mer imorgon!