Men vem vet?

oktober 25th, 2018 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hm, det är bra att man går och blir sjuk också, men det ska nog lösa sig ändå… så om dagens text ser konstig ut är det för att jag mår lite konstigt.

En annan del av min värld som är väldigt länkad till praktiken i mitt huvud även om de inte på pappret har något med varandra att göra är LGBTQ Students GBG. En studentförening som jag varit dragande i under de senaste två åren. Den har av olika anledningar gått lite långsamt men den här terminen sa jag att jag skulle ta tag i föreningen och få igång verksamheten på riktigt. Så under september lade vi ut en efterlysning på nya styrelsemedlemmar som vi fick stort gensvar på. Vad som följde var att försöka träffa alla intresserade innan årsmötet i slutet av september. Det lyckades helt okej så nu har vi en ny styrelse som funkar jättebra och vi ska ha vårt första öppna möte i eftermiddag. Eftersom att var den ända styrelsemedlemmen som varit med tidigare blev det ganska naturligt att jag fick bli ordförande.

Att detta studentföreningande faller ihop med att utveckla normkritiska och queer-fokuserade workshops är inte så konstigt. Speciellt inte med tanke på att det var genom föreningen som jag började bli intresserad av att utbilda andra i dessa ämnen. Men båda sakerna drar i mig på ett annat håll. På vilket sätt kan jag säga att jag är kompetent nog att både vara ansvarig för en studentförening och hålla i utbildningar om queert inkluderande? Jag har ingen formell utbildning och inte heller extensiv livserfarenhet (hallå jag är 21). Ändå har jag fått upplevelsen av att jag är lika kompetent som alla andra jag träffat som jobbar inom hbtq+ inkludering. Hur kan det vara så? Allt min kunskap har jag fått genom att läsa texter på internet. Jag antar att det gjort så att jag fått se väldigt många olika perspektiv vilket i kombination med kritiskt tänkande kanske leder till resultat. Jag är faktiskt osäker på hur andra som jobbar med detta har fått sina kompetenser. Det måste ju vara genom erfarenhet i den queera gemenskapen. Det finns ju ett ämne som heter queer-teori men de måste ju också grunda det i erfarenheterna från faktiska queera personer.

Tänker att det är nog för idag för nu behöver jag ta en tupplur innan min hjärna kollapsar helt.