Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

2018 – 11- 01

november 1st, 2018 | Posted by Ott in Okategoriserade

Idag håller jag mig sysselsatt med läsmaterial som ska hjälpa mig gå vidare med de SWOT-analyser jag gjorde tidigare. Det handlar om hur man bygger sin egen framgång i musikbranschen och guidning kring hur man maximerar sin potential. Utifrån de styrkor och svagheter jag fått fram i mina analyser ska jag försöka titta på åtgärder man kan göra för att hindra och förebygga respektive gynna och stödja hoten och möjligheterna som uppstår.

Vad som är roligt med mina två artister är att de på flera sätt är varandras motsatser och jag har därför två helt olika analyser och två helt olika strategier att jobba kring. Skillnaderna ligger inte bara i genre, stil och i vilket stadie i sin karriär de är i just nu, utan även i förhållningssättet till sin musik. Framförallt så är den ena väldigt målfokuserad och organiserad medan den andra låter kreativiteten flöda mer spontant. Vad som kan vara farligt med att gå efter en väldigt utstuderad planering är att saker lätt börjar ske på rutin, att man inte låter sig dras med i de naturliga skiftningar som uppstår eller missar möjligheter till förändring och förbättring. Nackdelen med att vara instinktiv och oreflekterad blir i stället att det finns risk för ett ostrukturerat resultat och att man inte hamnar någonstans alls, samt även att det blir svårt för utomstående att få ett grepp om vad man gör.

Andra saker jag tittar på tillsammans med artisterna är såklart målgrupp och konkurrens, är det många som riktar sig mot samma publik och vad kan vi i så fall göra för att undvika att bli en i mängden? Innehållet i sociala medier är också en diskussion vi har, samt vilka typer av media som är bäst att använda sig av i de enskilda fallen. Vad man kan ha för eventuella ingångar till branschen är också individanpassat; rör man sig i en kommersiell genre och har ett bra kontaktnät kanske man har möjlighet att slå sig in hos radio och skivbolag i ett tidigt stadie, medan en smalare artist snarare gynnas av att satsa på att skapa ett unikt varumärke och en hängiven, om än liten, fanbase. För dessa personer är det exempelvis väldigt viktigt att ha en nära relation till sina lyssnare och bygga upp sin publik steg för steg, samt att verkligen sälja in sin produkt som en ”värld” de får ta del av. För den bredare artisten handlar det mer om att synas och höras och få så mycket plats i media som möjligt.

Det finns en hel del att jobba kring och det är ingenting man gör över en natt. Oftast men inte alltid krävs det många år och många upp- och nedgångar innan man når dit man vill, om man ens gör det. Någonting som är tråkigt är att jag egentligen bara får ta del av en bråkdel av dessa personers väg dit, men jag hoppas att jag i alla fall lyckas väcka några nya tankar eller bara bidra med pepp och inspiration som de kan ta med sig när de fortsätter.

 

//Linnea

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.