november 7th, 2018 | Posted by Ott in Okategoriserade

Liberal Arts (LA) och filosofisk praxis, det ena är min utbildning och det andra är min praktik som ska kopplas till min utbildning.

Att delta i samtalsgrupper: genomgående i LA utbildningen har vi haft fokus på samtal och diskussioner, därutöver har vi även haft mer strukturerade former av seminarium där vi har haft olika specifika uppgifter, som att leda samtalet eller fördela ordet.

Att komma med råd i utformandet av en produkt: att analysera vad det specifika syftet är med en specifik produkt. Att förstå vad som är relevant och behövligt i ett ad hoc perspektiv, handlar om att förstå och bedriva analytiska processer. Detta har LA tränat oss i, från att skapa översättningar av grekiska och latinska texter, till att förstå Tractatus logico-philosophicus av Wittgenstein. Så handlar det ständigt om att finna det avgörande, det som skapar förståelse. För när man förstår då kan man ge de bästa svaren.

Att fånga metaperspektivet för att se den övergripande strukturen som möjliggör filosofisk praxis: metaperspektivet ingår mer eller mindre i definition av en LA utbildning. Därmed finner jag det naturligt att försöka koppla samman det som utgör och därmed skapar filosofisk praxis, att de grundläggande intuitionerna i samhället är avgörande. Att samarbeten är helt avgörande och att göteborgsstad tillsammans med faciliterande företag arbetar med att möjliggöra kurser, samtalsgrupper med mera för folket, ofta utan att det kostar något för deltagarna.

Att skriva rapporter med en analytisk men öppen ton: I LA interdisciplinära program skriver vi hemtentor för helt olika ämnen, en gång kan det vara en hemtenta i grekiska och nästa gång kan det vara en i astronomi. Detta kräver att man kan anpassa sig till olika sätt att skriva. För om texterna har olika syften då måste texterna skilja sig åt för att matcha den disciplin som man skriver om.

Att acceptera avvikande åsikter om det som gör livet värt att leva: I LA så diskuterar vi om alla möjliga ämnen, filosofin kan vara djupgående, religion kan vara utmanande. Oberoende av detta så diskuterar vi med öppna ögon och som ett resultat ökar respekten för människors olikheter. Om det blir en inre eller yttre konflikt, så är det bara en del av en process av att öka vår acceptans och göra oss mer ödmjuka, vilket är en dygd.

Att ta kontakt med individer vars kunskap är något man vill komma åt: att söka efter information, att vara intresserad. Detta är typiskt för en LA student: vi vill veta, vi vill förstå, vi läser om delar som inte är obligatoriska för det är en naturlig instinkt. Parallellt så träffar vi så många olika experter inom olika områden. Det är en guldgruva, men det stimulerar inte bara frågor men också ödmjukhet, för vi värdesätter verkligen olika experters kunskaper. Jag har fått mycket uppskattande svar på olika mail, där jag söker hjälp av experter. Jag har exempelvis talat med en neurolog om filosofisk praxis i vården, han försöker se till så att filosofisk praxis får en plattform i vården. Jag måste tala med personer som honom, eftersom jag försöker hjälpa filosofisk praxis att etablera en solid plattform i alla grundläggande intuitioner i samhället, som skola, vård och i organisationer.