Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

En kampanj på gång

november 12th, 2020 | Posted by Ott in Okategoriserade

I mitt förra inlägg lovade jag att prata om vad som varit min huvuduppgift under praktiken, så för att inte göra Kant besviken tänker jag hålla det löftet. 

Hitta rätt i ett träsk av marknadsföring och möten.

Att ta fram material ämnat för att användas både på Riadas hemsida och framtida marknadsföringskampanjer har varit mitt huvudfokus under praktiken. Detta är något jag aldrig någonsin gjort och därför hade jag ingen aning om vart man ens skulle börja. Jag skulle jämföra det med känslan av att börja en ny delkurs där man inte kan någonting om ämnet vilket är något som jag upplevt ett antal gånger under liberal arts programmet.

Det var med den känslan jag gick in på mitt första möte med min handledare Amir. I detta uppstartsmöte berättade han om de tjänsterna jag skulle ta fram material för och han tog fram både tjänstebeskrivningar samt dokument som jag skulle läsa igenom. Vi gick även igenom förväntningar på vad som bör finnas med i slutprodukten. 

Direkt efter mötet satte jag igång och började läsa på om tjänsterna och vad de skulle innehålla så jag kunde filtrera ut vad som faktiskt var viktigt att förmedla. Hela processen började kännas ganska bekant: Få en bunte information i någon typ av möte, läs igenom dokument, ta fram det viktiga ur detta för att sedan presentera på något vis. Det är exakt samma typ av arbete som när man går på föreläsningar och sedan läser kurslitteratur för att skriva en essä eller uppsats, allt började falla på plats och nerverna lugnade sig.

Vi har under hösten haft kontinuerliga möten, både med enbart mig och Amir samt med Louise som arbetar med marknadsföring på Riada. På dessa möten har vi gått igenom hur långt jag kommit samt vad som bör finnas med och hur och när kampanjen plus hemside ändringarna ska göras inför att de nya satsningarna går “live”.

Hur skriver man material för marknadsföring egentligen?

Det är den största frågan jag hade själv innan vi satte igång med arbetet. Processen vi använde oss av var ungefär följande: 1) Definiera vad tjänsten innehåller rent konkret på ett tydligt vis. 2) Ta fram ett antal “profiler” som tjänsten riktar sig mot. 3) Identifiera vad för värden som dessa profiler får ut av tjänsten. 4) Skriv ihop materialet. 5) Förfina det. 

Vad är då profiler kanske du undrar? Jo det är fiktiva personer som marknadsföringen kommer rikta sig mot. Tänk till exempel  “Oroliga Oskar” eller “Sparsamma Stina” som ger ett antal karaktärsdrag som liknar de kundtyper som finns och man stött på i verkliga livet. Det gör det mycket enklare att skriva vad för värden tjänsten kommer ge när man kan tänka sig en person bakom skärmen. 

Precis som i förra inlägget är textanalysen man lär sig på liberal arts ovärderlig. Det hjälper när man behöver gå igenom ett antal tjänstebeskrivningar, teknisk dokumentation, krav kring partners, hur man får använda logotyper och partners produkter i sitt eget marknadsföringsmaterial. Jag lade även märke till att författandet av innehåll som är relevant och inte svävande men ändå slagkraftigt kommer nu till mig på ett sätt jag inte tror det hade gjort utan allt skrivande och läsande vi utsätts för på liberal arts.  

I nästa inlägg hoppas jag på att få in lite om misstag gjorda, översättningar skrivna och andra strötankar kring praktiken.

Klockan är ett och allt är väl!

David Sundström

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.