GPCC

november 20th, 2020 | Posted by Ott in Okategoriserade

I avslutningen av mitt förra inlägg nämnde jag hur jag tänkt beskriva den översikt jag assisterat att skriva, i den mån det går utan att avslöja för mycket då den ej är färdig eller publicerad än.

Översikten behandlar personcentrering i olika kontexter. Det är en översikt av andra översiktsartiklar, alltså inkluderar den endast artiklar som sammanställer enskilda studier och inte de enskilda studierna för sig. Några miljöer har exkluderats, ex generell utbildning/pedagogik för att bevara en relevans till vård. Översikten behandlar en stor mängd olika miljöer, interventioner och populationer då kraven för inklusion istället lutade på om personcentrering var i fokus. Personcentrering manifesterar sig på olika sätt i praktiken, och olika begrepp används för att beskriva personcentrering som ex “child-centered” eller “woman-centered”. Vissa av de inkluderade översikterna behandlar interventionsstudier. En intervention refererar till en rad olika saker som att ge en viss medicin, utföra intervjuer med patienter, ge information via en broschyr osv.

Andra inkluderade översikter har ett mer kvalitativt tillvägagångssätt och har exempelvis intervjuat patienter för att samla deras åsikter om vård för att jämföra med ett akademiskt perspektiv. Vår översikt presenterar sedan en de slutsatser som går att dra ur dessa översikter. Konsekvensen av att exklusivt inkludera andra översikter är att man får en enorm grund att basera dessa slutsatser på. Varje inkluderad översikt har i sin tur 10 eller 100-tals inkluderade studier vilket resulterar i en stor mängd studier de resultat som presenteras i vår översikt grundas i. Resultat presenteras i vår översikt främst angående tre teman: Hur och vad personcentrering ser ut och är i praktiken, och vilka effekter man ser som konsekvens av personcentrering. Artikeln börjar närma sig att bli färdig och förhoppningsvis kan jag vid min praktik-presentation berätta mer och visa upp den.

I samband med att den första artikeln börjar bli klar finns det inte mycket arbetsuppgifter kvar för mig i den och jag fokuserar nu istället på en annan översikt. Min nuvarande uppgift är att assistera i “screening” av artiklar för denna nya översikt. För att utföra en översikt behöver man först göra en litteratursökning. Man söker då på termer relaterade till det man vill undersöka i olika databaser. Detta resulterar ofta i tusentals träffar, vilket man måste gå igenom för att finna de artiklar som är relevanta för det man specifikt vill undersöka, exempelvis en viss intervention på en viss population i en given kontext. Screening är då man har utfört sökningen och samlat dessa tusentals träffar. Man läser därefter titel + abstract på dessa träffar för att preliminärt avgöra vilka som ska inkluderas. Efter screening läser man de artiklar som gick vidare screeningen i fulltext för att kunna avgöra vilka artiklar som skall inkluderas i översikten. Jag arbetar just nu i ett program som heter Rayyan vilket assisterar i denna process. Alla träffar ligger i ett bibliotek med abstract och titel tillgängligt. Man kan därefter enkelt välja mellan alternativen “Include”, “Exclude” och “Maybe”.

Jag hoppas att jag i mina inlägg kunnat ge en inblick hur forskningsarbete kan se ut för ett praktikant. Arbetet har format sig lite efter förmåga och arbetsdagar har varit rätt lika de av en student. Jag har egentligen inte haft några bestämda tider att arbeta på utan dagarna har istället formats av de uppgifter jag haft. Jag har varje vecka haft både avstämningar och möten med gruppen, men utöver det har jag kunnat planera och lägga upp mitt arbete själv vilket jag har uppskattat mycket. Jag kan starkt rekommendera att söka en praktikplats i ett ett forskningsprojekt. Bara det att delta i arbetsmöten med professorer och post-docs har varit enormt lärorikt. Jag tror även att en sådan praktikplats kan vara meriterande då man söker utbildning på master-nivå. Det har varit intressant att få en inblick i hur universtitet fungerar på en annan nivå än utbildningen och som jag diskuterade i mitt förra inlägg anser jag att det kompletterar min utbildning väl. Jag tror även att mycket av det jag lärt mig kommer hjälpa då jag ska skriva min C-uppsats vilket är en bra bonus.

Det var allt för min praktikblogg. Tyvärr har jag inte några bilder att dela då jag inte tog några innan pandemin ställde till det och praktiken blev 100% distans.

– Noah Löfqvist