Hej från Cirkulära Göteborg

november 24th, 2020 | Posted by Ott in Okategoriserade

Mitt namn är Sophie, och denna höst gör jag praktik på Göteborgs stad, hos enheten för Hållbar Konsumtion, och främst inom ett initiativ som heter Cirkulära Göteborg. Platsen sökte jag direkt hos min nuvarande handledare Nina, efter att jag deltog i studentutmaningen Re:Challenge under 2018. Sedan tog det knappt 2 år innan jag faktiskt påbörjade praktiken – delvis på grund av politikskiftet i staden och delvis eftersom det såg ut ett tag som om praktiken skulle göras valfri istället för obligatorisk. Politik, livet inom offentlig sektor samt praktikens plats på Liberal Arts-programmet är ämnen som jag tänker återkomma till i mina resterande blogginlägg. Idag nöjer jag mig med att beskriva Cirkulära Göteborgs verksamhet, och min roll där denna höst.

Cirkulära Göteborg

Cirkulära Göteborg är som sagt ett initiativ från Göteborgs stad, som verkar för att främja cirkulär ekonomi både inom kommunens egna verksamheter och i samhället Göteborg. Vad är cirkulär ekonomi, kanske ni undrar? Cirkulär ekonomi är idén om att resurser (produkter, material, råvaror) ska bevaras i ett kretslopp, och återanvändas, effektiviseras, återbrukas – istället för att, som i dagsläget, snabbt forsa igenom och förloras. Oftast kopplas CE ihop med hållbarhetsbegreppen, och tas som ett verktyg för att bekämpa klimatförändringarna. Det finns dock hittills ganska lite empiriskt stöd för hur effektiv en cirkulär ekonomi är för att minska utsläppen av växthusgaser. Ännu oftare pratar man om CE när man pratar om avfall och avfallsprevention som är det översta steget i EUs avfallshierarki, som alla medlemsländer är förpliktade att jobba med. Cirkulär ekonomi är fortfarande ett relativt nytt begrepp och således väldigt öppen för att bli fylld med olika betydelser. Det är ett modeord just nu, med all potential och alla risker som det medför.

Den här hösten tar sig initiativet nya höjder och har två, ganska stora och intensiva, strategiska projekt igång. Den ena bygger vidare på ett projekt från 2019 om att utveckla cirkulär ekonomiska krav att ställa inom offentliga upphandlingar i bygg- och rivningsarbeten. Denna höst genomför CG en förstudie om en potentiell överenskommelse mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö att ställa cirkulära krav på byggentreprenader. Det andra stora projektet denna höst är en till förstudie som undersöker intresset att ta fram en strategi eller handlingsplan för cirkulär ekonomi inom Göteborgs stad. (Att Göteborg ska ”driva på omställningen till en cirkulär ekonomi” är en strategi som finns i Stadens nya Miljö- och Klimatprogram, som ska till beslut i Kommunfullmäktige i december.)

Praktikuppgifterna

Jag, och den andra praktikanten hos Cirkulära Göteborg Kajsa, är involverade i båda dessa projekt. Främst har vi arbetat med att omvärldsbevaka, vår självständiga uppgift, och i övrigt har vi har vi hängt på som en del av lilla arbetslaget. Där har vi planerat höstens arbete, utvecklat projektplaner och frågeställningar, och genomfört tre webbinarier med olika intressenter för projekten. Genom hela arbetet pågår en ständig reflektion och utveckling av vad CE betyder egentligen, och vad det ska betyda inom projekten och inom Göteborgs stad. Detta är så liberal artsigt det kan bli.

Att omvärldsbevaka är annars som vilken annan typ av researcharbete som helst, och därmed en självklar uppgift för två som har studievanan inne. Mina färdigheter, slipade av Liberal Arts-programmet, passar således uppgiften perfekt. Också flexibiliteten som kommer av att ha kastats från ämne till ämne under tre års tid, från antik grekiska till evolutionsbiologi till språkfilosofi, kommer väl till hands. Vanan av att behöva gå från inga förkunskaper till spetsinblick på ett ämne på några veckor har varit ovärderlig. Denna höst har jag hoppat från avfallslagstiftning och Plan- och Bygglagen, till visionsdokument, till forskningsartiklar och -översikter. Enorma mängder information av många olika typer ska vägas in, bedömas, och kokas ned till en sammanhängande text – en liberal artsares specialité.

Detta inlägg innehåller kanske mer information än reflektion, men jag ser bloggen som ett hjälpmedel för studenter som ska ta sig an sin praktiktermin i framtiden. Nästa gång kommer mer reflektioner om liberal arts plats i arbetslivet.