Löftadalens folkhögskola är platsen, och i skrivande stund så är jag nu halvvägs in i min praktikperiod och mitt arbete består nu i att sortera en mängd svar som levererats av lärarna på dans- och musikalutbildningarna. Utifrån arbetslagets önskan att jag ska studera kopplingen mellan statens syften för stöd till folkhögskolan och den undervisning som finns i och omkring lektionerna på dans- och musikalutbildningarna så behövde avgränsningar ske. Avgränsningen som gjordes i samråd med min handledare var att jag skulle undersöka lärarnas synvinkel på eventuell koppling som kan göras mellan ett givet syfte och den undervisning som sker på utbildningen. Lärarna fick en mängd frågor att besvara och svaren har jag nu i min hand.
Avgränsning, vad händer när en avgränsning sker? Genom att sätta upp en gräns så sätts ramar upp för frågan som ska studeras, något plockas bort annat lyfts fram. Detta för att få klarhet och tydlighet, så att alla nyanser kan träda fram. I avgränsningen så kan en frihet uppstå, en frihet att kunna fokusera helt och fullt på det som ligger innanför ramen. Avgränsning kan ses som att krympa något men också en tillåtelse till expansion. Här ligger expansionen i lärarnas syn på kopplingen, både enskilt och som grupp. Samtidigt så måste en medvetenhet finnas om att en avgränsning kan leda till att man inte får ett komplett svar.
Här är inte jag specialisten utan det är alla lärarna och arbetslaget som sitter på kompetensen som krävs för att kunna svara på frågorna kring kopplingen mellan ämnet i fråga och statens syfte. Vad jag har gjort är att jag formulerat frågor kring kopplingen. Jag har försökt bryta ned ett formulerat syfte i mindre delar och ställt frågor till lärarna utifrån delarna. Utifrån svaren från lärarna kan man förhoppningsvis se vilken samsyn som finns eller inte finns i kopplingen, statens syften och utbildningarna. Här är det antagligen en fråga om grader, i vilken utsträckning som en koppling kan ses. Något som också kanske visar sig är hur lärarna i arbetslaget tolkar de begrepp som finns i de syften som staten formulerat och folkhögskolorna lyder under för att erhålla stöd.
Oavsett hur svaren ser ut kan alltid någon form av slutsats dras från dem. När man ser svaren så blir det förhoppningsvis tydligt vilka frågor man borde ställt, vilka frågor som saknas och vill ha svar på. Det omöjliga i att från start ställa de frågor som behövs för ett tillräckligt svar. Genom att angripa ämnet från en riktning bland flera möjliga med ett begränsat antal frågor så ges möjligheten att senare byta riktning åt ett önskvärt håll.
Svaret på frågorna kommer antagligen väcka frågor kring om på vilken nivå som arbetslaget finner nödvändigt och eller tillräckligt för att ett syfte ska anses uppfyllt. Vilka fördelar och nackdelar har skillnader och likheter i undervisningen för helheten i utbildningarna för de syften som är givna. På vilken nivå ska svaren på frågorna om kopplingen ligga på, den enskilde, gruppens eller skolan som helhet? Förhoppningen är från min sida att skapa en överblick över vilka kopplingar som finns utifrån lärarnas perspektiv. Att frågorna och svaren ska leda till nytänkande utifrån lärarnas kvalitativa omdöme.
Framöver så ligger utmaningen i att utifrån de exempel som lärarna gett tillsammans med ett graderat svar förstå vad som menas. Vilka olika tolkningar kan göras i varje svar? Här har jag en förhoppning om att studiet i språk och logik ska hjälpa mig. Exempelvis hur att handskas med negationer som flyttats från en bisats till en huvudsats, vilka verb som klarar av en flytt utan att vi misstar vad som kan menas. Jämför De visste inte att spindlar har åtta ben och De visste att spindlar inte har åtta ben.
Den bredd av ämnen och dess olika perspektiv jag hittills fått ta del av på utbildningen, Liberal Arts, har som jag ser det gett mig verktyg i kritiskt tänkande och att ta mig an ny kunskap. Kunskap och verktyg för att ta mig an min tidigare yrkeskompetens på ett nytt sätt, vilket är ett av mina mål med denna utbildning. Praktiken har så här långt gett mig tid att fundera över vilka färdigheter jag erövrat och förhoppningsvis så bidrar praktiken till att jag tar till mig återstoden av utbildningen på ett mer fulländat sätt. En insikt med utsikt.
Åsa Thegerström