Nu och sen

november 29th, 2021 | Posted by Ott in Okategoriserade

Jag tänkte avsluta min bloggserie med lite reflektioner kring akademiskt arbete i allmänhet och vad jag ska ägna min sista tid på praktiken med. Strukturellt arbetar vi väldigt självständigt och som regel har vi som mest ett möte i veckan som fungerar som ett öppet diskussionsforum där vi tar upp intressanta saker vi stött på sedan sist och idéer för framtida delprojekt och studier. Det är ett tillvägagångssätt jag gillar men det har försvårats av allt arbete hemifrån (som om det ens behöver sägas längre). De som är anställda på projektet har kontor på FLoV som de kan arbeta från och om de har några snabba tankar kan de bara knacka på hos varandra eller ta en snabb kaffe. Jag hade gärna velat ta del av den miljön och jag tror att det hade varit väldigt gynnsamt för min praktik men Göteborgs universitet har tyvärr en policy mot att studenter blir tilldelade arbetsplatser bland medarbetarna. De nya lokalerna på Humanisten är väldigt bra men det finns inte riktigt infrastrukturen för mig som student att samarbeta med andra på ett längre projekt på det sättet.

Så vad händer framöver? Jag är inte helt säker på hur mycket arbete som kvarstår på kodningsdelen av projektet för jag har trots allt mest varit en hjälpande hand med de mer mekaniska delarna. Det hade varit roligt att följa med även in i nästa steg i processen men det kan mycket väl vara så att det ligger så långt fram i tiden att min praktik vid det laget är avslutad.

Vägen är däremot lite klarare för mitt sidoprojekt om hundvisslor i historien. En av handledarna och jag har diskuterat om att jag fortsätter arbeta med det och gör det till min kandidatuppsats med dem på GRIPES som handledare. Det känns som ett väldigt lämpligt och relevant arbete med tanke på vad vi studerat de tidigare terminerna så jag ser fram emot att utforska idén mer. Vad som gör det ännu mer lockande är att de vill hjälpa mig att skriva om kandidatuppsatsen i efterhand och publicera den som en vetenskaplig artikel. Att vara publicerad är mitt nuvarande främsta mål och att kunna bocka av det innan jag ens påbörjat min master hade smakat det.

Som avlutande ord är jag glad och tacksam för praktiken som ett tillskott på utbildningen. Det känns som en bra möjlighet att knyta diffusa humaniorastudier till verkligheten och för mig så har det inneburit en liten skjuts i vilken riktning jag vill ta med vidare studier och karriär.