Slutreflektioner

januari 4th, 2023 | Posted by Ott in Okategoriserade

Jag läser idag i Svenska Dagbladet om en nyutkommen bok som diskuterar kung Oidipus och vem som egentligen mördade vem. Häromdagen fick jag hem boken The Daily Stoic från 2016, som jag planerar att läsa under nästa år. Boken innehåller en reflektion per dag kopplade till citat från huvudsakligen Seneca, Epictetus och Marcus Aurelius. Madeline Miller har nyligen uppmärksammats för sin roman The Song of Achilles, som berättar om Akilles och Patroklus på nytt. Det är ingen tvekan om att antiken är högaktuell, och på ett personligt plan har jag verkligen uppskattat den utökade kunskap jag har fått ta till mig inom Liberal Arts-programmet. Men hur väl har jag haft nytta av detta inom min praktik?

Jag är fortfarande inte alls övertygad om att det är en bra idé att kräva att personer med arbetslivserfarenhet ska göra praktik inom programmet. Om det är något man borde få tillgodoräkna sig vid universitetsstudier så är det, enligt mig, arbetslivserfarenhet inom en praktikkurs. Om man aldrig tidigare har arbetat så förstår jag att det kan vara mycket värdefullt med praktik, särskilt från perspektivet att praktik är till för att knyta kontakter och skaffa jobb. Men för dem av oss som redan har arbetat ett tag har jag svårt att se poängen, om man inte vill ha ett nytt arbete. Vidare är jag övertygad om att kravet på praktik skrämmer bort yrkesverksamma personer som kanske annars skulle valt att läsa programmet, vilket jag tror är synd, och även påverkar övriga deltagare på programmet negativt då jag tror att även personer som inte kommer direkt från gymnasiet har en del att tillföra till gruppdiskussioner m.m.

Det vore betydligt mer rimligt att ta med sig färdigheter och kunskap från Liberal Arts-programmet till det yrke där man redan är verksam. Jag har därför reflekterat en del även över detta. Vilka färdigheter kan jag se att jag har nytta om inom juridik, som jag arbetar med? Här skulle jag framförallt vilja lyfta fram allmänna språkfärdigheter och närläsning. Detta är förvisso något jag har använt mig av redan tidigare, men jag bedömer att jag har förbättrat mina färdigheter i textanalys. Jag kommer att ta med mig detta både när jag själv analyserar texter och inför en kommande kurs som jag planerar att hålla om hur man kan tänka när man skriver och analyserar avtal.

Avslutningsvis är en av de absolut viktigaste reflektionerna från praktiken, föga förvånande, vikten av att vara snäll. Man vet aldrig vad ens medmänniskor går igenom privat, och ens motmänniskor ska vi inte tala om. Jag vet inte vad som väntar oss 2023 – sociala medier svämmar över med tankeväckande citat som ”Before I agree to 2023, I want to see the terms and conditions” och samma seriestrip vi fick se redan förra året med ett antal personer som försiktigt petar på dörren till nästa år med en lång pinne har gjort comeback – men jag vill avsluta med ett citat från Epictetus som är inkluderat i The Daily Stoic för den 1 januari: ”The chief task in life is simply this: to identify and separate matters so that I can say clearly to myself which are externals not under my control, and which have to do with the choices I actually control. Where then do I look for good and evil? Not to uncontrollable externals, but within myself to the choices that are my own …”

/ Caroline