Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Om praktik på ABF, arbetsuppgifter och mål

oktober 23rd, 2024 | Posted by Ott in Okategoriserade

Inlägg 2 av 3

Hej igen!
Förväntningarna inför praktiken var att få insyn i både hur man praktiskt kan arbeta för att
möjliggöra folkbildning idag och hur folkbildningen och ABF står sig till dagens politiska och
kulturella villkor. Det var de största drivkrafterna till valet av praktikplats.

En verksamhetsutvecklares arbetsuppgifter

Det första jag gjorde på praktikplatsen var att läsa på. Folkbildning om folkbildning är en
boklåda framtagen för de som arbetar med folkbildning idag. Här har jag gottat mig i böcker
om bland annat folkbildningens idéhistoria och studiecirkeln. Jag har även läst en mängd
kompendier, om studiecirklar, cirkelledaruppdraget, ABF:s historia och ABF som idéburen
organisation och nationella verksamhetsplanen 2025-2027. Jag kom också över texten
Klass i förändring av Tora Färnström, ett bidrag till antologin Folkrörelser – skärp er! utgiven
av Tiden Magasin och ABF (2016). Texten rörde ämnen om historiska och samtida
folkrörelser, globalisering och handelsavtal – hur svårt det är för en individ att som
medborgare agera politiskt på grund av den komplexitet och ofta obefintliga transparens
inom beslutsfattande organ. Färnström diskuterar återkommande viljan till organisering, hon
ringar in de trösklar och det ofantliga engagemang som krävs att förvärva kunskaper för att
ens kunna diskutera en sakfråga. Den första praktiktiden ägnades alltså åt att
komplementera mina förkunskaper.

Handledaren jag har är en av tre verksamhetsutvecklare på ABF-avdelningen jag är på. En
stor del av mitt arbete är att gå bredvid handledaren. Det dagliga arbetet är väldigt
varierande. Syftet med rollen är att utefter verksamhetsplanen möjliggöra folkbildning i olika
former. Här krävs en hel del administrativt arbete för att skapa, följa upp och redovisa
verksamheten. Verksamhetsutvecklare arbetar i samverkan med medlemsorganisationerna,
bedriver uppsökande verksamhet – till exempel att presentera ABF eller specifika
arrangemang och kampanjer på bland annat mötesplatser, bibliotek och skolor. Även att
besvara och vägleda de som själva kontaktar ABF. Det kan vara att ha ett första möte med
någon som vill starta en studiecirkel eller ha ett möte med till exempel en ungdomsjour som
vill samverka. ABF har även egna arrangemang.

Vidare följer ett axplock av vad jag varit med på. Skapat kontakt med besökare och personal
på mötesplatser, skrivit en text till en kampanj avdelningen driver, tillsammans med
handledaren hållit i cirkelledarutbildning och planerat temadagar, även varit med och
arrangerat ett musikcafé. Det arbete som inte är ren administration har jag i min
praktikant-roll enklare kunnat sköta. Det arbete som verksamhetsutvecklare bedriver kräver
ett stort mått av initiativtagande, kreativitet och att skapa kontaktnät. Social kompetens och
gott bemötande är även en egenskap som inte ska förringas i detta arbete. Det misstänker
jag är gemensamt för alla studieförbund!

Samverkansmöten och personaldagar

Genom att delta på personaldagar och samverkansmöten har jag fått god förståelse för
organisationen. Det jag främst tagit med mig är hur de utmaningar ABF står inför ser ut och
vilken potential det finns i organisationen att öka sin relevans som möjliggörare för
folkbildning.

Olika roller

Inom ABF finns det flera roller, det ser lite olika ut på olika avdelningar. Jag har gjort
intervjuer med en projektkoordinator och en kvalitetsansvarig för att inte bara fokusera på
verksamhetsutveckling. Just projekt är en arbetsform som jämte tiden har ökat och ser ut att
öka ännu mer även framöver. Detta går att se i de flesta svenska organisationer, inte bara
hos studieförbund. Det är nära sammankopplat med budget, nedskärningar och politiska
direktiv. Vidare är kvalitetsrapportering ett så pass omfattande arbete att det krävs nästan en
heltidsanställd. Detta för att ge folkbildningsrådet, via ABF:s egna förbund, data och
uppföljning på verksamheten. Även verksamhetsutvecklare jobbar ständigt med att
rapportera data. Kvalitetsansvarige gör även interna kontroller i verksamheter.

I nästa blogginlägg reflekterar jag hur Liberal Arts ständigt gjort sig påmint under praktiken!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *