Inlägg 1 av 3
I de andra inläggen kommer jag skriva om de konkreta arbetsuppgifterna och koppla ihop
praktiken med programmet Liberal Arts.
Hej!
Jag praktik på Arbetarnas Bildningsförbund, mer känt som ABF. Det är Sveriges största
studieförbund med rötter i arbetarrörelsen i början av 1900-talet. ABF och andra
studieförbund bedriver folkbildning i olika former, såsom studiecirklar, kulturevent, kurser,
föreläsningar och även i andra friare former. Alla Sveriges studieförbund får idag sina
ekonomiska medel från staten, Folkbildningsrådet motiverar och fördelar dessa medel
mellan alla studieförbunden och även folkhögskolor.
Det som skiljer studieförbunden åt är deras idéprogram och politiska eller religiösa
samhällsintressen, de har också olika tillhörande medlemsorganisationer.
Medlemsorganisationerna kan genom sitt studieförbund driva sina intressen, få pedagogiskt
och organisatoriskt stöd, utveckla kontaktnät, få stöd med utbildningar m.m. ABF har ungefär
femtio medlemsorganisationer och bedriver verksamhet i nästan alla Sveriges kommuner.
Medlemsorganisationerna är allt ifrån partipolitiska såsom Socialdemokraterna och
Vänsterpartiet, till Hyresgästföreningen, LO och fackförbund såsom Kommunal och IF
Metall, till etniska föreningar och föreningar som verkar för folkhälsa, exempelvis Sveriges
Dövblindas riksförbund. ABF har en bred och stark förankring i hela landet som samlar
många samhällsaktörer under sitt tak. Man kan kalla det föreningarnas förening.
Kan vi leka med tanken att ABF idag är mer aktuell än någonsin sett till dagens
politiska villkor?
Vi ser hur föreningslivet försvagats, vi ser att människor identifierar sig mer som konsumenter
än medborgare, vi ser hur individualismen är överordnad kollektivismens gemenskap och
hur fritidsaktiviteter, vård och skola privatiseras. Vi ser hur matbutiker har gått samman och
pressat upp priser på livsmedel. Bostadspolitiken låter marknadshyror vara lagligt inom
nyproduktion, vinst tillåts plockas ut framför att göra underhåll av hyresrättsbostäder och
fastighetsägare bedriver renovräkningar. Arbetsrätten är försvagad, osäkra
anställningsformer, löner som inte matchar bolagens vinster, vi har läst hur sjuksköterskor
och lärare går på sina knän. Ja, det är inte svårt att antyda min kritiska hållning till dagens
politiska villkor. Jag delar ABF:s värdegrund och ser en stor potential i att möta de politiska
villkoren med den bredd och samhällsförankring som ABF har.
Nämnde jag att Kooperativa förbundet var en av de tre grundarna till ABF år 1912? Där S
och LO var de två andra. Jag är riktigt nyfiken på att blicka tillbaka på KF för att få
vägledning kring hur människor idag kan organisera sig för att möta livsmedelsmarknadens
förmåga att kapitalisera på dem, deras liv och ekonomi. Men det är inget som jag kommer
göra nu eller via min praktik, ville bara nämna det!
Kan vi leka med tanken att ABF är en organisation som idag har tappat all sin
aktualitet?
ABF drivs av statliga medel, den största delen av ekonomin går åt till löner och lokalhyra.
Den största delen av verksamhetens arbete är administration. Det administrativa arbetet är
grundat i resultatstyrd verksamhetsplanering, krav på uppföljning och redovisning och nya
politiska direktiv som kräver snabb omorganisation och ofantliga arbetsresurser. Det
administrativa arbetet är oundvikligt för att få ekonomiska medel. Arbetsresurser för att
bedriva och möjliggöra folkbildning är ringa. Jag är även kritisk till hur många relevanta
målgrupper, utifrån ABF:s idéprogram, inte är del av verksamheten. Om ABF 1912 var ”av
arbetare, för arbetare” så skulle jag idag säga att det är “av medelklassen, för.. tja vilka då?”.
Jag uppfattar att verksamheten snarare går ut på att endast få ABF som organisation att
överleva – än att vara ett forum för “folket” att bedriva sina intressepolitiska linjer. Och det här
kommer jag tillbaka till när jag senare skriver om folkbildningens historiska roll i samhället.
Nu har jag använt begrepp som “arbetarklass”, “medelklass”, “folk”, “politiska villkor” och
“marknadsekonomi”. Jag kommer inte definiera dem och jag kommer heller inte att
underbygga åsikter och påståenden med källor. Så skönt att det här är en reflektionsblogg
och inget annat! 🙂
/Trött student
Leave a Reply