”Hemulen vaknade långsamt och kände igen sig själv och önskade att han var någon han inte kände.
[…] Han försökte vara hemulen som alla tyckte om, han försökte vara hemulen som igen tyckte om.
Men han var och förblev bara en hemul som gjorde sitt bästa utan att någonting blev riktigt bra.”
Tove Jansson, (1970), Sent i November, s. 27, Alfabeta Bokförlag: Falun
Bloggveckan fortsätter och det är redan onsdag. ”Underbart är kort”, som Povel Ramel ( och Monica Zetterlund, Cornelis Vreeswijk, The Real Group osv.) sjöng, antar jag. Så sent i november är det inte ännu men, likt igår, ville jag inleda inlägget med något lite annorlunda. Även detta inslag av text är orelaterat till min upplevelse av min praktikplats och valde endast att ha med det för ”Sent i November” är en annan bok som jag tycker mycket om.
Nog med irrelevanta utsvävningar och trams! Ni sitter säkert alla och undrar ”när ska hon börja förklara så att man förstår?!” men ni behöver inte stressa upp er mer för här kommer något som liknar det jag lovade i måndagens inlägg! På YouPic arbetar de hela tiden för att förbättra sin sida och arbeta framåt inom den branschen de verkar. Det som jag nämnde i måndagens inlägg, om att det finns många sidor med liknande koncept är en viktig del i hur företaget utvecklas och vilka val som tas. Det räcker inte med att försöka möta de behov som målgruppen (fotografer) kan tänkas ha, man måste möta dem på sätt som andra inte redan har gjort. Varför ska fotografer börja använda just YouPic när det finns flera sidor att välja mellan? Jag förstår att detta är vad alla företag som inte har monopol inom sitt område måste tänka på men jag tror att den typen av utvecklingar som sker ”på internet” (bristande terminologi) är mer dynamiska i sin natur. Varan som handlas med är inte endast pengar utan även målgruppens uppmärksamhet. Vilka behov kan man fylla, vilka behov kommer att finnas imorgon som inte finns idag och hur får man folk att fortsätta använda tjänsten? För att bemöta den typen av frågor så krävs inte bara kunskap om marknad eller ekonomi men även beteendemönster, psykologi, en känsla för tidsandan och kommunikation osv. Klimatet där sidor/ företag som bland annat YouPic befinner sig är i kräver av dem förmågan att kunna anpassa sig men samtidigt vara nytänkande och innovativa, vilket är en balansgång som YouPic lyckas mycket bra med enligt mig.
Kulturen kring bilder och användningen av dem är någonting som har utvecklats rejält i samband med sociala mediers framgång där Instagram är ett tydligt tecken på det. Det är en sida som fotografer kan få uppmärksamhet för sina bilder men den är inte alls anpassad för konstformen eller fotografer. Min okvalificerade observation är att Instagram, som de flesta sociala medier, inte handlar om de som är fotografer och producerar bra innehåll utan den viktigaste aktören är betraktaren som skapar sina egna flöden. Det är deras uppmärksamhet man vill åt, oavsett vilka de är. Det är en av många skillnader som finns mellan den typen av plattformar och YouPic då de är en sida där fotografer kan dela sina fotografier med andra som tillhör samma målgrupp, det blir ett utbyte mellan användarna som bygger på andra värden än endast uppmärksamhet. Detta blev kanske en aning rörigt men vad jag försöker säga är att YouPic är anpassat för fotografer och deras verk mer än andra plattformar där kanske samma innehåll delas men av andra anledningar som är mindre kopplade till ändamålen. Det känns kanske fortfarande en smula oklart haha men jag har ju två dagar till på mig att vidare förklara!
Imorgon kommer den fjärde delen av vad nu detta är!
Vänligen,
Alicia