Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Ett sista halmstrå

november 21st, 2025 | Posted by Ott in Okategoriserade

Jag funderade på om jag skulle skriva om huvudorsaken till att jag slutade min förra praktik här
på bloggen. Till slut insåg jag att det egentligen inte fanns någon bra anledning att inte göra det.
Och poängen med att blogga är ju att prata om sånt här. Så här är det.

Ägaren till galleriet där jag gjorde praktik ville att både han och jag skulle få ut något “synligt” av
min praktik. Han sa rakt ut att han ville skapa uppmärksamhet i den vietnamesiska
konstvärlden. För mig kanske en snygg punkt på CVt inför min framtida karriär som curator. Han
föreslog att han skulle låna ut målningarna som låg i galleriets förråd, med äkthetsintyg och
godkännande från konstnärerna, och att jag skulle ta med dem till Sverige och göra en
utställning där, för att “föra vietnamesisk konst till Skandinavien”.

Jag gjorde en plan, och den såg ut så här:

Projektbeskrivning
From Königsberg to the Mekong
Kurator: Anh Chu
Samarbetspartner: Annam Gallery (Ho Chi Minh City) & Din Scen (Göteborg)
Planerad period: mars-april 2026

Översikt
Projektet From Königsberg to the Mekong är en konstfilosofisk utställning som utforskar hur
västerländska estetiska teorier, framför allt Immanuel Kants distinktioner mellan det vackra, det
sublima och det motbjudande, kan möta, tolkas och utmanas genom vietnamesisk
samtidskonst.

Utställningen för samman målningar av samtida vietnamesiska konstnärer med filosofiska
reflektioner som hämtar inspiration från Kants Kritik av omdömeskraften. Genom denna dialog
vill projektet undersöka hur olika kulturella och filosofiska perspektiv formar vårt sätt att se,
känna och förstå konst.

Konceptuell bakgrund
I Kants estetik är det vackra knutet till form, harmoni och en stillsam njutning i det avgränsade,
medan det sublima uppstår ur det gränslösa, det som överväldigar sinnet men lyfter anden. Det
motbjudande däremot, det som väcker avsmak, kan inte sublimeras, eftersom det suddar ut
gränsen mellan representation och verklighet och därmed förstör det estetiska avståndet.

Projektet prövar dessa kategorier mot vietnamesisk konstnärlig praktik, där estetik, etik och
natur ofta är sammanflätade. I vietnamesisk tradition uppstår skönhet inte genom distans utan
genom närvaro och relation, mellan människa och landskap, mellan form och känsla.

Utställningen vill därmed öppna ett samtal:
● Är det möjligt att översätta Kants västerländska idéer om skönhet och det sublima till en
östasiatisk kontext?
● Vad händer när västerländsk dualism (vackert/fult, form/kaos, njutning/avsky) möter en
filosofi som söker harmoni och inre balans?

Utställningens struktur
Utställningen är organiserad i tre tematiska avdelningar:

  1. The Beautiful: Form and Harmony
    Verk som visar hur vardagliga eller “fula” motiv kan transformeras till estetiska
    upplevelser genom form, rytm och komposition.
  2. The Sublime: Boundlessness and Overwhelm
    Verk som gestaltar det oöverskådliga och andligt upphöjande, mörker, stillhet,
    ödeläggelse, i dialog med både Kant och buddhistisk tomhet.
  3. The Disgusting: Limits of Representation
    Verk som närmar sig det Kant kallade “orepresenterbart”: kropp, materialitet, förfall. Här
    prövas om det motbjudande i samtida konst kan bära en etisk eller politisk dimension
    snarare än enbart väcka avsmak.

Syfte och mål
● Att skapa en transkulturell dialog mellan västerländsk och vietnamesisk estetisk tradition.
● Att utforska gränserna för representation, skönhet och det sublima i samtida konst.
● Att bidra till ett bredare samtal om hur filosofi kan fungera som en kuratoriell metod för
att tolka och förmedla konst.
● Att introducera vietnamesiska konstnärer till en svensk publik och främja kulturutbyte
mellan Vietnam och Sverige.

Form och produktion
● Verk: 15 originalmålningar och mindre installationer, utlånade från D’Annam Trading
Company Limited (Vietnam), med intyg och försäkring.
● Logistik: Internationell transport och försäkring hanteras av Annam Gallery.
● Partners: Din Scen i Göteborg stödjer med lokal, teknik och publikprogram.
● Publikprogram: Föreläsningar, samtal och guidade visningar kring Kant, vietnamesisk
estetik och konstens filosofiska dimensioner.

Betydelse och förväntad effekt
Projektet vill fungera som ett experiment i estetisk översättning, ett möte mellan Königsberg och
Mekong, mellan rationalitet och känsla, mellan teori och levd erfarenhet. Genom att föra
samman dessa världar hoppas utställningen skapa nya vägar för förståelse, där filosofin blir ett
verktyg för att se konsten, och världen, på nytt.

När jag arbetade med det här projektet, utan erfarenhet, utan kunskap om juridiken, utan
någonting, fick jag ingen som helst stöttning. Pappersarbetet som behövde göras från galleriets
sida blev aldrig gjort. Mina kollegor såg inte projektet som något viktigt och var samtidigt
överarbetade av allt annat de gjorde. Jag klandrar dem inte. Detta bara en reflektion på ägarens
attityd, hur ineffektiv hans ledning var, och hur dåligt organiserat galleriet var.

I Sverige hittade jag en kulturorganisation som ville samarbeta med mig, Din Scen. Jag hittade
dem när jag letade på Göteborgs stads hemsidor. De läste min plan, tyckte att den var
spännande och ville verkligen genomföra den. De läste min plan och tyckte att den var
jätteintressant och ville verkligen få det här att hända. När jag tänker på det nu, var den största
stött jag fått av handläggaren som jobbar på Din Scene. Han var så stöttande, snäll och
professionell, och jag mår nästan dåligt av att det aldrig kunde gå vidare.

Projektet, efter att ha kämpat sig fram genom alla hinder, tog stopp vid försäkringarna. Det var
totalt 15 målningar som skulle ställas ut, och ingen ville försäkra dem. Min kollega sa att i
Vietnam ses konst och målningar inte som en värdefull tillgång som är värd att försäkra. Och
där tog projektet slut, ett projek t som jag blivit tillsagd att göra, som jag stod helt ensam med,
och som slutade i en väldigt konstig situation.

Och det är inte ens nämnt hur ingen brydde sig om det kuratoriella konceptet. Jag gjorde ett
utkast till ett kuratoriellt upplägg, ingen orkade läsa det. Om jag skulle sätta ett betyg på det, så
var det, ärligt talat, ett UG, lol.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *