Kärnor och fruktkött

november 23rd, 2018 | Posted by Ott in Okategoriserade

Äpplet är en symbol för kunskap. Lilla A lyfter det från bordet i fikarummet på Nätverkstan-lands högkvarter. Synar det noga. Håller det nära, nära ögonen för att inte missa något. Det är grönt och lite rött, buktar ut mer åt ena hållet än åt andra. På den sidan som buktar ut mest finns ett brunt och mjukt märke. Kanske har äpplet slagits i marken, eller slagits med sina äppel-kamrater under transporten hit. Lilla A vet inte. Egentligen vet hon inte så mycket om äpplen alls, faktiskt.

Äpplen består av kärnor och fruktkött. Det är kanske ingen vetenskapligt korrekt definition men den är heller inte fel. Många frukter kan beskrivas på samma sätt. Men det är irrelevant.

Alla gillar inte äpplen. Vissa föredrar päron. Eller bananer. Eller kanske plommon eller körsbär. Det är irrelevant. Äpplet består fortfarande av kärnor och fruktkött.

En del sväljer äpplen hela. De är främst hästar och älgar och sådana varelser, men det är irrelevant. Kärnor och fruktkött är fortfarande centralt.

Kärnorna är hårda. De går rakt igenom häst- eller älgkroppen. Fruktköttet är mjukt. Formbart. Du kan smaka på bara en liten bit eller ta allt på en gång. Eller medelmycket. Lagom. Skära det till vackra skulpturer eller oformliga bitar. Skala, slipa, karva. Hur det smakar beror på väder och vind där och då äpplet vuxit upp. Geografisk plats. Höjd över havet, näringshalt i jorden, väderstreck. Även äpplets form påverkas av detta. Och färgen.

Ja, visst finns det olika sorters äpplen. Du har helt rätt. Men det är irrelevant. Jag tror du vet mycket väl att de alla består av – just det – kärnor och fruktkött.

Om fruktköttet är mjukt och känsligt för förändring är kärnorna dess motsats. Kärnorna står ut med allt utan att påverkas. De sparar och omhuldar ett litet äppel-liv, kan pausa det om så krävs, men det finns alltid kvar. Även om det passerat genom en varelsekropp.

Med kärnorna skapas nytt fruktkött och nya kärnor. Nytt liv. Utan fruktkött inget äpple, men utan kärnor inget fruktkött.

Lilla A ser på äpplet i sin hand. Ser ut genom fönstret.

NV-land är ett äpple. Det består av kärnor och fruktkött. Kärnorna är stabila och fasta och föder nytt liv. Vulkanen är NV-lands kärna. Fruktköttet är resten av landet – det som består av sjöar, öar och skog. Det där plastiska som formats kring vulkanen. Det där som förändras över tid, och kan förändras snabbt. Även vulkanen kan förändras, såklart, men det sker aldrig snabbt.

Ibland kommer någon och tar en stor tugga av NV-lands fruktkött. Vulkanen står kvar. NV-land anpassar sig. Även om hela landet/fruktköttet brinner upp och förintas står vulkanen kvar. Livet pausas i kris men blomstrar när minsta möjliga möjlighet ges. Så funkar äpplen. Så funkar NV-land.

Snart sitter Lilla A på tåget hem till LA-land. Hem.

Äpplet hon hållit i handen är uppätet. Med sig hem tar hon kärnorna. Dem ska hon plantera på torget hemma i LA-land, intill magnolian. Blommor i all ära, äpplen är allt minst lika viktiga. Och nu är det faktiskt hennes tur att så.