Projektarbeten

november 19th, 2015 | Posted by Ott in Okategoriserade

Som jag tidigare nämnt så är Dialogslussen en del av Plattformen. Plattformen består av Lära för Livet Lärcenter, Swedish-Turkish Business Cooperation, Dialogslussen, Föreningen Selma, Selma Pedagogik Ekonomisk Förening och Göta Student Föreningen. De flesta av de större projekten innefattar två eller fler av föreningarna, och jag som ensam praktikant får ha kontakt med personer från olika föreningar.

Just nu är det tre projekt på gång: Sveriges Färger, Unga Fredskören och Matematiktävlingen Pangea. Sveriges Färger är en teckningstävling där mellanstadieelever ska måla bilder under temat ”Att leva tillsammans med olika kulturer”, tävlingen ska avslutas med prisutdelning, utställning och mingel. Projektet har redan genomförts i Dialogslussen Stockholm så nu när samma sak ska ske i Göteborg så är mallen för projektet redan uttänkt. Här blev mitt jobb alltså att: ta reda på namn, adress och mejladress för ALLA skolor årskurs 4-6 (det finns förresten 137 stycken), se över affischen inför utskick, göra i ordningen adressetiketter för utskick i ett word-dokument (praised be google), skriva ut affischen i olika storlekar, skriva ut etiketter och göra klart allt i kuvert så att det bara var att posta dem. Inte direkt humaniora i praktiken kanske, men det var definitivt praktiskt. Detta tog sammanlagt lite mindre än en vecka. Nu väntar vi på svar från skolorna.

Unga Fredskören är ett projekt som Lära för Livet ska arrangera i samarbete med Dialogslussen och Kulturskolan i Frölunda. När Selcuk först berättade om projektet så framstod det som att mitt jobb endast skulle vara att översätta en befintlig ansökan till Arvsfonden så att projektet kunde få stöd. Jag vet inte riktigt än vad det var jag översatte men det var inte ansökan i alla fall. Tillsammans med Büsra, som är supertrevlig men lite upptagen med sina egna studier, så har jag försökt att skriva en ny projektbeskrivning och har då utgått från det som Selcuk och Büsra har sagt och några dokument med anteckningar från brainstorming-möten. Problemet är att hon som har bäst koll på projektet är mammaledig. Jag har ändå fått ihop en någorlunda okej beskrivning, men efter ett samtal med handledare från Arvsfonden har jag förstått att; 1. Projektet behöver definitivt mer planering innan en kan skicka in en ansökan. Alla verkade tro att en kunde ansöka och sedan bestämma detaljer, men så var inte fallet. 2. Jag kan inte göra det själv. Så jag mejlade all information jag hade och jag har inte hört något från någon ännu, så för tillfället ligger projektet på is. Jag är inte van att planera projekt under så pass lång tid, och jag lär mig att kunna släppa saker och göra något annat under tiden tills jag kan fortsätta. Det är inte lätt för mig som hellre fokuserar helhjärtat på en grej, men det är nödvändigt.

Det tredje projektet, Matematiktävlingen Pangea, har jag hoppat med på under denna vecka. Lära för Livet är endast en samarbetspartner så det borde inte bli så mycket planerande. Än så länge har mina sysslor varit att leta reda på mattelärare och deras mailadresser och jag vet faktiskt inte hur delaktig jag kommer att vara under resten av projektet.

Det här med projektplanering har faktiskt en humaniora-aspekt. Att planera och fundera på vad som bäst kan hjälpa ungdomar eller stödja kulturen kan direkt kopplas till första terminen på liberal arts och hela ”utbildning eller bildning”-frågan. De sysslar ju med båda här, och under projektplaneringen är det ofta en prioriteringsfråga om vad vi ska satsa mest på. Samtidigt krävs det, när en skriver projektbeskrivning, att en har koll på vad vissa termer har för laddning och hur meningen kan tolkas. Här är liberal arts inte bortkastat!

Om någon vill veta mer om Plattformen så är deras hemsida plattformen.nu.

/Jenny Fant