Barn

december 4th, 2015 | Posted by Ott in Okategoriserade

Barn har i historieskrivningen ofta varit en marginaliserad grupp individer i samhället. Att skriva om just barn under en specifik tidsperiod ibland vara ett riktigt detektivarbete. Ett av mina uppdrag var att skriva en text om barn under 1600-talet med utgångspunkt i Göteborg med omnejd och jag skulle vilja dela med mig lite bitar av detta till er.

Vad man först måste göra är att hitta någon sorts definition på vad barn är i förhållande till andra människor under en given period och plats och det är kanske inte det allra lättaste, det verkar ofta förekomma en delad syn på vad barn är. Under 1600-talet närmar man sig barnen något och världen börjar få upp ögonen för dem. Filosofer som tex Locke myntar sin teori om ”tabula rasa” d.v.s. något i stil med ett oskrivet blad. Men samtidigt tycks det finnas en bild av att barn föds onda och att ondskan måste drivas ur dem genom dop och aga, vilket troligen är ett medeltida perspektiv. Det är svårt att säga vad man generellt tyckte och tänkte om barn, men vad vi kan se är att de finns överallt och är på något vis mer närvarande under 1600-talet än vad de är i dagens vuxenvärldsorienterade samhälle. De tigger på gator, jobbar på gårdar och är en del av ett större ekonomiskt nätverk. Genom att studera arbetsuppgifter kan vi komma något närmare barnen då övriga källor är väldigt få och där man hittar barnen i källmaterialet är oftast i marginalen, i periferin. Tex som en siffra. Herr Andersson +1, dokumenterade i domböcker eller tex som en hjälpreda i en soldats dagbok.

Vad vi kan se i källmaterialet är att barn under 8 år leker oftare än arbetar, och bidrar till familjen genom att springa på ärenden eller liknande mindre sysslor som barnpassning eller matlagning vilket frigör tid åt de äldre som i sin tur kan koncentrera sig på att utföra mer krävande arbetsuppgifter. Från 8 år börjar barnen valla boskap och det är väldigt vanligt förekommande. Vid 11-12 års ålder hade man vant sig vid att jobba längre och det var vanligt att man flyttade hemifrån eller tjänstgjorde i perioder utanför det egna hemmet, eller jobbade på gården hemma. Vid 15-16 års ålder ansågs man vara tillräckligt gammal för att tex kunna gifta sig och driva en gård.
8 år verkar vara en magisk gräns under perioden, och man beskrivs då vara tillräckligt gammal för att gå i vall som en fas i livet. Likaså står det att vid 8 års ålder skall barnen utackorderas i arbete, eller utföra ringa arbeten för sitt hushåll.  Det är alltså praxis att man börjar arbeta vid 8 års ålder i den mån ens fysik tillåter. Arbetet trappas sedan upp till fullvuxen ålder som verkar vara vid ca 16 år. Kontentan av detta tycks att man ur ett arbetsperspektiv är barn mellan 0-7 års ålder, där man får hjälpa till i den mån man kan med tex barnpassning, matlagning etc för att sedan övergå till att bli en liten vuxen och börja sättas i mer strukturerat arbete tills det att man blivit fullt vuxen.

/Daniel Nilsson