1: Solen har gått ner, och staden ses som ett täcke av ljus

november 27th, 2017 | Posted by Ott in Okategoriserade

Hej läsare, hej internetet,

Jag som skriver är Kirsti, och jag skall skriva för att berätta om min praktik, som jag har på Trondheim Kunstmuseum. När jag skriver detta är det söndag kväll, och jag sitter i sängen uppe på mitt tonårsrum, medan mamma och pappa sitter nere på vardagsrummet och ser på Antiques roadshow. I taket hänger en röd, vit och svart Che Guevara-affisch, en signerad Motorpsycho-affisch och ett antal självlysande plaststjärnor. Innan huset blev mina föräldrars hus var det mina morföräldrars hus, och mitt tonårsrum var en gång min mosters tonårsrum, fast då grönt och orange, inte vitt och blått. Marken som huset står på var en gång del av Berg prästgårds mark, på prästgården har bland annat biskop Gunnerus bott. Gunnerus var biskop i Trondheim från 1758 till sin död i 1773. I tillägg till att vara biskop var han botaniker, och var en av de som var med att stifta Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i Trondheim 1760, ett sällskap som finns kvar i dag. Cirka Berg prästgård var också så långt som det sägs att Armfelts arméer kom när de försökte att inta Trondheim på början av 1700-talet. Nedanför Berg prästgård ligger Gløshaugen, där Norges Tekniske Høgskole blev upprättad i 1910. Nu heter det Norges Tekniske og Naturvitenskaplige Universitet, och erbjuder inte längre bara ingenjörsutbildningar, men de gamla høgskolebyggen finns kvar och används.

Fortsätter man vidare längre ner, kommer man mest sannolikt ned till Nidelven, och vill man in till stadskärnan, som ligger på en halvö, måste man gå över en bro, det finns fler att välja på, men vi säger nu att du går över Elgeseterbroen. Då kommer du på högra sidan av vägen på den andra sidan av älven se den södra sidan av nordens största gotiska katedral i täljsten, Nidarosdomen, Trondheims domkyrka. Domkyrkan står där den står för att Norges nationalhelgon, Heilag-Olav, ligger gravlagd där. Heilag-Olav får oftast skulden för att ha kristnat Norge, men det kan kanske vara lite mycket ansvar att lägga på en person. Om du då går upp till domkyrkan, så kan du se att västfronten är dekorerat med tre rader med statyer av olika personer, helgon och dygder, med ett stort rosfönster i glas i mitten. Och står du och ser på västfronten ligger min praktikplats, Trondheim Kunstmuseum, bakom dig till vänster. Mer om den sagan imorgon. Sov gott.