Liberal Arts och praktik

oktober 15th, 2020 | Posted by Ott in Okategoriserade

Jag tänker att det finns en poäng med att introducera dels mig själv och mina tankar kring Liberal Arts som program samt praktikplatsen i det första inlägget i en sådan här blogg. Jag heter Viggo Hedman och min praktikplats är på Textilmuseet i Borås. I de senare inläggen tänkte jag utveckla resonemanget kring relationen mellan min praktik och Liberal Arts något mer, medans detta inlägget kommer att vara mindre djupgående.

Till en början kände jag mig något osäker på vilka kunskaper jag faktiskt förvärvat under utbildningens gång. Så först var jag tvungen att fundera över vad jag kunde och inte kunde. Tanken var att åskådliggöra mina styrkor samtidigt som jag försökte se svagheterna, eller åtminstone det jag inte hade lärt mig under utbildningens gång, ur ett positivt ljus och som något jag skulle vilja lära mig. Slutligen kom jag fram till att jag ser Liberal Arts som ett försök till att tvärvetenskapligt utforska olika områden inom humaniora med hjälp av en mängd analytiska verktyg som man förvärvar under utbildningens framtågande. För att göra detta krävs att man lägger ned en hel del tid på det mer teoretiska. Den mer praktiska erfarenheten var den delen som jag inte hade så mycket av, men jag kom fram till att det var därför vi hade praktik! Min slutsats blev därmed att jag hade dem teoretiska verktygen och en förmåga att orientera mig snabbt inom nya områden, så syftet för min praktik blev en prövning på att sätta dessa egenskaper i bruk.

Kopplingen till textil och mode kommer inte direkt ur utbildningen, det är mer av ett personligt intresse och en vag idé om att det vore intressant att utforska det ur ett mer filosofiskt perspektiv. Dessutom, under utbildningens gång har jag insett att allting som berör människor bär med sig spår av oss kulturellt och personligen. Här tar utbildningen vid, eftersom mycket att det som lärs ut handlar om att analysera förhållandet mellan människor, kulturer och idéströmningar ​–​ och hur dessa kan utläsas och förstås i modern tid.

Praktikplatsen och uppgifterna

Om jag ska vara helt ärlig var det lite obekvämt att behöva hälsa på och introducera mig för alla på arbetsplatsen utan att kunna ta i hand, inte riktigt någonting som slagit mig förens covid. Men, jag blev varmt mottagen och kunde snabbt börja hjälpa till med alla möjliga uppgifter.

Jag och Eva, huvudansvarig för min praktik, gjorde ett schema och det märktes snabbt att det fanns mycket jag kunde hjälpa till med. Förberedelser för utställningen “Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi” var i full fart och Eva var utställningsproducenten för den. Att ett museum vars expertis ligger i textil och mode ska ha en utställning om fotografi låter kanske lite främmande, vilket det också var. Därmed var den största och mest självständiga uppgiften jag fick att skriva ett informationsunderlag för kommande guidningar till utställningen. Dock kommer jag att gå in mer på detalj om detta i ett senare inlägg. Utöver att hjälpa till med Fashion Exposed fanns det mycket annat som försiggick på museet. Plagg skulle hämtas och organiseras, yngre skolelever skulle guidas och ha workshop, olika ytor i lokalen skulle omarbetas, gamla inhyrda utställningar skulle transporteras vidare. Det fanns alltså massvis med arbete som jag kunde ta del av.

Jag passade på att läsa om museets målsättningar och hur de själva hade valt att beskriva sin institution. Det huvudsakliga syftet, som jag tror att alla kulturinstitutioner i viss mån delar, är att belysa antingen sin egna eller andra kulturer, att hjälpa besökare/deltagare att sätta sig själva i en
kulturell kontext och att skapa ett förstående och nyfikenhet. Hjälpa människor att bilda sig, i detta fallet med det säreget mänskliga kommunikationsmediet vi kallar för konst.

Något jag märkte snabbt och fann intressant var en genomgående samarbetsvillighet och engagemang mellan alla på arbetsplatsen, även om alla hade ett givet område av expertis. Det kändes väldigt naturligt för min del att ta mig an arbetsuppgifterna då en bred kompetens och kritiskt tänkande kändes som en väldigt bra grund att ta avstamp från.

Framtida inlägg

De kommande inläggen kommer att gå in mer på detalj, men jag hoppas att detta inlägget åtminstone har börjat ge en bild av Textilmuseets verksamhet och hur jag har kunnat ta del av arbetsplatsen. Nästa inlägg kommer huvudsakligen att handla om mitt arbete med utställningen Fashion Exposed.