Zombies och spöken

december 9th, 2021 | Posted by Ott in Okategoriserade

Mitt nästa projekt blev en till litteratursökning, denna gången om ett aningens mer svårdefinierat ämne—vilket i sin tur gjort själva litteratursökningen mer krävande. Filip sa att han va ute efter patientbeskrivningar på folk som känner att de är utan en själ, att de endast är en materiell kropp utan en levande inneboende kraft (zombies); och även på patienter som känner det motsatta, att de förlorat sin kropp, och endast är en oförkroppsligad levande ande (spöken). Jag gavs ett par källor att utgå ifrån, och ett par termer som beskrev tillstånden dessa patienter befann sig i (’corporealization’ för zombies; ’desomatization’ för spöken).

Oturligt nog för mig verkar dessa termer vara ganska ovanliga i litteraturen, och jag fick därför relativt snabbt börja leta mig vidare till andra områden som beskrev dessa tillstånd med andra ord. Det första konceptet jag därefter stötte på som tycktes lovande var depersonalization, där patienterna upplever sig själva som frånvarande eller avlägsna från världen på olika vis. Konceptet är ganska vagt, och för mig lite svårbegripligt i detalj, vilket är varför min egen beskrivning kanske är lite matt. Här fanns ett antal källor och patientbeskrivningar som förhoppningsvis kommer visa sig vara relevanta.

Nästa spår jag hamnade på var Cotard’s delusion, vilket är mest känt som ett psykologiskt tillstånd där patienterna tror att de själva är döda och inte längre existerar—lite av en slags depersonalization på steroider. Denna diagnos täcker även bredare områden av negationsorienterade vanföreställningar, så som att man saknar specifika kroppsdelar eller inre organ, men dessa var mindre relevanta till ämnet.

Vad jag då gjort liknar det förra projektet (om ”the dream argument”), i och med att jag använt olika sökord för att rota igenom olika hörn av internet, samlar alla källor jag kan hitta med någon koppling till ämnet, och sedan går igenom dem en efter en för att se om de faktiskt innehåller något av värde. Genomsökningen av litteraturen är dock mer tidskrävande denna gången eftersom jag inte längre kan använda enklare sökord i själva dokumenten (”dream” räckte utmärkt för förra projektet). Jag måste därför skrolla igenom och leta efter relevanta passager manuellt, och måste nu tolka vad jag ser till en högre grad eftersom jag letar efter beskrivningar som inte matchar vad jag letar efter exakt, utan som oftast uttrycks i andra termer. Styckena jag klipper ut i förberedelse för min slutliga redovisning är därför oftast proxys för vad jag faktiskt letar efter.

Jag håller just nu på att söka igenom de sista tiotal källorna jag lyckats samla på mig, och kommer därefter börja finjustera formateringen på mitt dokument för att kunna presentera en ordentlig och (i alla fall mer) prydlig redovisning för vad jag sysslat med.