Praktik på institutionen för idé- och lärdomshistoria

oktober 28th, 2022 | Posted by Ott in Okategoriserade

Under hösten gör jag praktik som forskningsassistent på institutionen för idé och lärdomshistoria med Johan Kärnfelt som handledare. Johan Kärnfelt är docent i idéhistoria och lektor och forskare på institutionen. Kärnfelt kartlägger tillsammans med sin kollega Gustav Holmberg teknisk utrustning på Kungliga Vetenskapsakademins observatorier i Stockholm och Saltsjöbaden. Syftet är att lära sig mer om de tekniska instrumentens roll i den vetenskapliga verksamheten.

I Kärnfelt och Holmbergs forskningsansökan presenteras ett citat av vetenskapshistorikerna Albert Van Helden och Thomas Hankins som lyder: “[b]ecause instruments determine what can be done, they also determine to some extent what can be thought”. Citatet används som en utgångspunkt för att visa på studiens relevans. Att sinnesintryck formar våra tankar och idéer är självklart och att vi genom tekniska framsteg kan uppfatta ”ny” empiri borde därför vara lika självklart. Dock kan tekniska instrument vara eller misstänkas vara en källa till felaktiga observationer, något jag hoppas kunna utveckla i kommande inlägg. Att försöka kartlägga teknisk utveckling kopplad till astronomiska observationer och därmed strömningar eller idéer känns angeläget ur historisk synpunkt. Teknisk utrustning, i detta fall av astronomiskt slag, är avgörande för vissa observationer och påverkade med stor sannolikhet verksamheten på Kungliga Vetenskapsakademins observatorier. I ansökan framgår att huvudfokus i studien kommer ligga på respektive observatoriers huvudinstrument men även på viss kringutrustning som haft stor betydelse i sin roll som delkomponenter i ett större system.

Mitt första uppdrag åt Kärnfelt är att försöka hitta relevanta tidningsartiklar ur svensk dagspress och samla dem i en egen databas i Excel. Till min hjälp har jag Kungliga Bibliotekets digitala tidningsarkiv som är en databas innehållande digitaliserade dagstidningar med över 1800 titlar från år 1645 fram till idag. Material äldre än 115 år är tillgängligt på internet för vem som helst på https://tidningar.kb.se/ (Jag kan verkligen rekommendera ett besök). Nyare material skyddas av upphovsrätt och går endast att nå från vissa bibliotek bla. Humanistiska Biblioteket. Artikelsökningen blir en första övning för mig i arkivsökning och förhoppningen är att mitt arbete med att kartlägga sekundärkällor, som dagstidningar anses vara i detta fall, vidare ska kunna vara nycklar till primärkällor. Målet är att jag ska försöka hitta så många unika tidningsartiklar som berör teknisk utrustning på Stockholms och Saltsjöbadens observatorium som möjligt. I bästa fall kan den arkivsökning jag gör visa på händelserika perioder under observatoriernas aktiva år eller på annat sätt viktig information som gör att det blir lättare för Kärnfelt och Holmberg att hitta relevant material i primärarkiven.

Jag får ett antal sökord att börja med, mer om detta och annat i nästa blogginlägg.

Mer information om Kärnfelt och Holmbergs forskningsprojekt.

/ Otto