Ett doftinlägg

november 3rd, 2022 | Posted by Ott in Okategoriserade

Den här terminen arbetar jag med projektarbetet Kalejdo. Målet med projektarbetet är att samla ett antal essäer och annat material för eventuell publikation i form av en tidskrift. Nog om det för tillfället.

Under terminens gång har jag djupdykt i dofternas och parfymens värld, där frågan om en eventuell koppling mellan doft och moral har väckt mitt intresse. Jag tänkte spara just det ämnet till essäsamlingen, men jag vill inleda min bloggtid med ett litet inlägg med annat som inspirerat mig eller på annat sätt fångat mitt intresse när jag läst om olika doftrelaterade företeelser.

Doft har visat sig vara ett intressant ämne ur flera orsak perspektiv. Skulle man istället skriva att “syn” är intressant väcker det (givetvis) helt andra associationer men just doft verkar genast öppna upp för reflektioner, vilket är en stor inspirationskälla under arbetet med essän. När vi diskuterat och arbetat ihop i projektarbetet med våra respektive ämnen har det alltid lett till nya iakttagelser som fört skrivprocessen framåt. På samma gång som dofter bevisligen påverkar oss är doft också subjektivt. Olika dofter har olika påverkan på olika människor, vilket exempelvis märks tydligt när man talar om doft i relation till minnen.

Vi har också diskuterat en viss ambivalens mot att erkänna att man påverkas av dofter. På samma gång som doftsinnet i många sammanhang är ett praktiskt verktyg är det vid andra tillfällen något subjektivt och upplevs som ovetenskapligt i bemärkelsen omätbart och odokumenterat.

Jag har läst om parfymtrender och doftnoter, om användandet och fördömandet av parfym inom kristendomen och olika kulturers metoder för att beskriva dofter och för att dela upp dofter i kategorier. Jag har tagit del av studier som visar på att vuxna som farit illa under barndomen har sämre luktsinne än dem som haft en trygg uppväxt. Jag har besökt en parfymbutik för nichedofter och doftat på parfymer skapade med inspiration och ingredienser från de kroppsdelar som många betraktar som mer om inte illaluktande så i alla fall mer luktande, i brist på bättre beskrivning. Detta planerar jag att berätta mer om i kommande inlägg.

Ur Aroma: The Cultural History of Smell, Constance Classen, David Howes and Anthony Synnott, 1994.
Seminalis från Orto Parisi.

Jag vill fokusera mindre på vetenskapliga studier om doftens och doftsinnets biologiska funktioner, utan mer på vad effekterna blir människor emellan. Den som läser detta har säkert själv vid något tillfälle påverkats av doft i negativ eller positiv mening. När doften eller lukten i fråga har kommit från en annan människa, har då den egna reaktionen skilt sig från tillfällen då doftens källa inte varit en människa? Skiljer sig den egna reaktionen åt om doftupplevelsen är positiv eller negativ?

/Petronella