Hej igen!
Nu ska jag förtälja vad jag fått sysselsätta mig med under de två första månader på Fastighetskontorets kommunikationsavdelning. Igen från Postgatan 10 med utsikt över Kronhuset som idag efter flera veckors soligt väder, idag får nöja sig med en vitgrå och dimmig kuliss.
Den första tiden var det bland annat rundtur i huset som stod på schemat. Cirka 250 anställda jobbar i huset, sex våningar och åtta avdelningar. Avdelningarna är ekonomi, verksamhetsstyrning, HR, kommunikation, boendeavdelningen, avdelningen för utveckling av mark och byggnader, strategiska avdelningen och exploateringsavdelningen. Under några av dessa finns enheter, som juridik under verksamhetsstyrning. Trots detta huvudbry gällande organisationen var det trevligt att gå runt och hälsa, min handledare Nils Svensson introducerade mig många gånger. Intuitivt kändes det som en sund arbetsmiljö där de flesta trivs. Trots Corona så uppskattar jag att cirka hälften är på plats, det gäller nämligen flexibel arbetsplats vilket nyttjas i högre grad under den pågående pandemin.
Så till kommunikationsavdelningen där jag är, där finner vi sex tjänster inklusive en kommunikationschef. Min handledare Nils jobbar med goteborg.se och är pressansvarig. Han har tidigare jobbat på Göteborgs-Posten, undervisat journalister och är duktig på texter av olika slag. Sedan finns det tre kommunikatörer, varav en jobbar med projektet Bostad2021 (www.bostad2021.se) och en som med kontaktperson för externa leverantörer, de båda är också kommunikatörer för olika projekt runt om i Göteborg, som Fiskebäcks hamn eller Ringön. Den femte är utlånad till stadsbyggnadskontoret och det är hennes kontorsplats jag lånar. Monica som jag delar kontorsrum med är ansvarig för intranätet. Därutöver finns det tre personer som vi jobbar tätt intill med, på det som kallas redaktionen. De jobbar med kommunikation på stadsutvecklingswebben och hör till fler förvaltningar. Hos redaktionen och i bostad2021-projektet är det mycket som behövs produceras, filmer, bilder, texter. Även livesändningar och andra uppdrag. De ska gärna vara textade, tillgängliga och enligt GDPR.
Det är ett veckomöte varje måndag där de nya kommunikationsuppgifter som kommit in till inkorgen delas upp och där varje person berättar vad som är aktuellt. Riktigt nervöst de första gångerna tyckte jag, speciellt då jag skulle presentera mig ”gärna en längre stund” första dagen. I bristande insikt i mina förmågor försökte jag vara rolig. Snart två månader in känns det nästan normalt med möten. Människor är vanedjur som acklimatiseras. I början berättade varje kommunikatör kort men grundligt vad de arbetar med för mig. Jag läste styrande dokument som har med kommunikation att göra. Jag gick igenom fastighetskontorets sidor på goteborg.se, läste på stadsutvecklingswebben, intranätet och jag gick en kort grundutbildning i webbpublicering. Det finns gott om material för den som vill sätta sig in.
Arbetsuppgifter än så länge:
- Gå igenom alla instagraminlägg på www.instagram.se/stadsutvecklinggoteborg och komma med synpunkter.
- Skriva och publicera en artikel om Carolus Rex: www.stadsutveckling.goteborg.se/projekt/carolus-rex/nyheter/utgravning-av-rum-i-carolus-rex-klar/
- Vara med vid filminspelningar där vår ”reporter” från redaktionen frågar experter vanliga frågor om stadsutveckling. Dessa kommer publiceras bland annat på Instagram i november.
- Sätta ihop ett quiz. Vissa fredagar sätter en medarbetare på avdelningen ihop ett quiz, mitt tema var nog Norrland även fast jag tog med några spretiga frågor om husvagnar, growl och Mölndals stadsvapen. Kul grej för sammanhållningen när många jobbar hemma, vi håller det digitalt.
Just nu:
Jag och Monica som jag delar kontorsrum med och som har hand om intranätet ska sätta ihop en serie ”Guldkorn från arkivet”. Det kommer bli sex, sju artiklar för att lyfta arkivet och ta fram intressanta fynd. Första artikeln kommer vara en intervju med två personer som jobbar på arkivet om vilka de är och vad de jobbar med. Offentlighetsprincipen råder och mycket intressant arkiveras och diarieförs för medborgare, rättskipning och framtida forskning. Andra artikeln handlar om stadsprivilegierna som kungen gav då Göteborg bildades 1621 som har förvarats på fastighetskontorets arkiv en gång i tiden. Den tredje kommer handla om Postgatans historia som visar sig mycket intressant. Första och tredje har jag skrivit klart.
Nu har du förhoppningsvis fått bild av kommunikationsavdelningen på fastighetskontoret men främst min praktikupplevelse. I mitt sista blogginlägg på fredag blir det förhoppningsvis en intressant reflektion.
Till dess, ta det lugnt.
/ Caroline Söderblom