Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Rapport från en indisk by

november 11th, 2013 | Posted by Molly in Okategoriserade

Detta vagt flytande format i ingemanslandet mellan blogginlägg och uppsats kommer måhända leda till att jag anlägger en milt högtravande ton så att jag slipper ta mig själv på allvar, innan jag förhoppningsvis glider in i den trivsamma följd av funderingar som är skrivandets syfte. Ungefär som kung George V i The King’s Speech (har någon sett den? Har inte alla sett den?) när han säger ”a” framför varje ord som börjar på ”p”; ”Apeople”. Fast i mitt fall är en högtravande inledning a:et. (Ber även om ursäkt för bristen på bokstäver med prickar över: omvägen jag måste gå för att klistra in dem överstiger det estetiska resultatet som skulle uppnås.) Onwards!

Jag spenderar mina dagar på en djurlös bondgård i Auroville, en by i Indien. Vi odlar basilika, papaya, banan och cashewnötter, rensar ogräs och går på möten. Jag planerar att skriva mer om själva Auroville i nästa inlägg för det är ett strålande intressant ställe i relation till mycket av det vi sysslar med på Liberal Arts, men den här gången tänkte jag stanna vid hur Liberal Arts praktiseras på den lilla gården; för att det ska bli det minsta relevant måste jag dock ge en snabb kontext. Frukta icke: det kommer alltså mer om en månad.

Auroville är en konstruerad by. I korthet grundades den av en lärjunge till en man vid namn Sri Aurobindo, som i början av 1900-talet tänkte mycket på människans plats i världen och hur det egentligen är meningen att man ska leva (likt människor gärna gör); när han hade dött köptes land för att människor skulle kunna samlas och leva tillsammans såsom Aurobindo hade tänkt. Det är inte fullt lika detaljstyrt som Staten, men det finns en ”Master Plan” som man har förbundit sig att följa om man väljer att flytta hit och blivit tillåten att göra det. I denna Master Plan finns det bland annat detaljer om att byn ska vara självförsörjande och var bondgårdar och andra odlingsplatser ska vara placerade rent spatialt. Detta innebar, i sin tur, att förutom att rensa och odla så har vi på gården möten med The Farm Group (en sammanslutning av representanter från alla gårdar i Auroville) för att komma överrens om saker och ting, och det är här vi ska börja dagens föreläsning om mänskligt samarbete samt nyttan och faran med att släppa ner en Liberal Arts-elev i detta.

Rent praktiskt är min roll på mötet att hålla tyst och lyssna, en förmåga så viktig som någon. Det är också mycket nyttigt, för det ger mig tid att iaktta problemet och se varför parterna inte är överrens samtidigt som jag kan ägna mig åt smärtsam självreflektion.

Själva mötet tog den har gången närmre fyra timmar, och frågan var huruvida en bit land skulle användas till odling eller inte. Självklart är det här ett typexempel på en situation när det är nyttigt att snabbt kunna känna igen olika typer av argument (slippery slope-resonemanget ”det står i The Master Plan att den här biten ska användas till odling, och tänker vi inte genomföra det kunde vi lika gärna strunta i planen helt och håller, och då spelar inget vi har gjort hittills någon roll” vs. fågelskrämman ”det bor människor på den här ytan som vi isåfall skulle tvinga att flytta, och ni tycker inte att människor spelar någon roll och därför kan ingen lyssna på er”) även mitt i en diskussion, och att kunna formulera för sig själv vad problemet egentligen handlar om är väldigt nyttigt, även om jag i det här fallet inte ombeds att ha en åsikt. (En dimension av det är det moraliska dilemmat om man som Aurovillebo är främst förpliktad att följa The Master Plan skriven av Sri Aurobindo eller att ta hänsyn till sina medmänniskors direkta behov, vilket är essensen av The Master Plan. Att vara bokstavs- eller tanketrogen? Ett intressant dilemma.) Mötet avslutades för övrigt efter de fyra timmarna eftersom konsensus inte kunde uppnås, och konsensus krävs för att kunna ta ett beslut. När konsensus snarare än demokrati är målet är det ju än viktigare med färdigheter som att hysa förståelse för andra ståndpunkter än den egna, att vara öppen och förstående och kunna föra konstruktiv dialog, samtidigt som problemet isoleras och argumenten värderas så neutralt som möjligt. Vi har alltså att göra med ett litet Mekka för Liberal Arts-förmågor bara här, även om jag inte aktivt utövar dem eftersom min roll här ligger i att förstå att det inte är min roll att komma med förslag.

Vidare till den smärtsamma självreflektionen: den största faran med, tror jag, steget från alla universitetsutbildningar är att förhålla sig till sin egen utbildning – att se att den är en utbildning och inte sanning, och fortfarande ha en lika öppen inställning till människor som inte är utbildnade på samma sätt. Det är lätt och föga förvånande att se att ett analytiskt förhållningssätt kommer till nytta även utanför universitetet. Intressantare är då detta med att det är minst lika viktigt att veta hur man ska använda sin analys som att kunna analysera något från första början. På universitetet är det lätt att bli fast i sökandet efter kunskap – att alla parter i en diskussion alltid har som mål att komma fram till det ”objektivt” rätta resultatet och är lika öppna för varandras argument. Det är ett rimligt förhållningssätt – på universitetet – men utanför universitetet måste man också minnas att det som diskuteras inte bara är en abstrakt fråga utan något som har direkt inverkan på människors liv. Jag märker att en risk med min inställning till argument som kliniska enheter som kan värderas och bedömas är att jag blir för distanserad och klinisk.

Fördelen är att jag i sitationer som dessa kan se mina egna argument som lika kliniska som andras, och därmed distansera mig personligen från diskussionen – jag har nytta både av att kunna värdera resonemang och strukturera argument samtidigt som jag kan se om jag resonerar, till exempel, konsekvensetiskt eller utilitaristiskt när jag bedömer vad som verkar ”bäst” eller ”mest rimligt”. Nackdelen är att det finns en risk att glömma att varje människa upplever att varje beslut har en enorm påverkan på deras liv, och att enbart värdera argument som diskussionsunderlag gör att det finns risk att bli okänslig. Att dessutom uppleva att jag har mest rätt i en diskussion för att jag är universitetsutbildad och har bestämt att vem som vinner en diskussion avgörs enligt mina argumentationstekniska spelregler gränsar till ignorant. Det finns alltid en etisk aspekt vad gäller inhämtande och ägande av kunskap som måste tas i beaktande, en insikt som jag lika mycket hoppas få med mig från min utbildning som kunskapen och förmågorna själva. Det är nyttigt att ha kunskapen om att det finns olika teorier kring etiska resonemang och vilka dessa är för att kunna förhålla mig kritiskt till mig själv och inte falla i fällan att tro att jag vid någon punkt har sanningen. Det vore ännu mera nyttigt att komplettera den har förmågan med att läsa sociologi eller konflikthantering (eller för den delen bara med att spendera väldigt mycket tid med att diskutera saker utanför en universitetsmiljö) för att banka in den mänskliga aspekten i ryggmärgen lika mycket som den argumentationstekniska. Något som gör humaniora till ett så oerhört viktigt område för just utomuniversitetliga situationer är att (även om jag just nu sitter och skriver en text som påstår saker väldigt bestämt) humaniora i stort, och därmed även Liberal Arts, har just inställningen att det inte finns ett bestämt svar. Den absolut viktigaste kompetensen jag har fått med mig, och också förutsättningen för att kunna använda de andra kompetenserna, är den att se mig själv och min egen kunskap kritiskt, något som naturligtvis går ihop med att visa förståelse för andra människors avvikande uppfattningar.

Vad gäller just Farm Group-mötet vore det fördelaktigt om miljön var mer universitetslik eftersom konsensus faktiskt måste uppnås, något som är näst intill omöjligt om inte alla kan sträva tillsammans efter att komma fram till den rimligaste lösningen snarare än att försöka få igenom sitt eget förslag utan att egentligen lyssna på motparten. Praktiskt märker jag alltså att det kritiska förhållningssättet, värderandet av argumentation och att förhålla sig till problem bör vara ständigt närvarande, inte minst när konsensus är ett krav, medan öppenhet, förståelse och förmågan att vara respektfull och saklig – tillsammans med insikten om att kunskap inte är absolut – är nycklar för att ens kunna utföra problemlösandet, och när någon av dessa saknas minskar möjligheterna att komma överens drastiskt, kanske utan att någon förstår varför. Min största tillgång från Liberal Arts tror jag är att de här förmågorna är medvetandegjorda och inte bara undermedvetna processer, vilket gör att jag kan använda dem systematiskt för att komma någonvart istället för att bara hoppas på det bästa: jag hoppas alltså att hela den här högen av förmågor redan har en plats i världen, och att det snarare gäller att peka ut dem än att införa dem. Det är näst intill omöjligt att komma någonstans alls i ett sammanhang som kräver mänsklig interaktion och samarbete utan en hög av de kompetenser som vi förväntas ha förvärvat genom Liberal Arts, och därför är det naturligt att de har en stor plats både i livet, på arbetsmarknaden och på Farm Group-mötet.

(Bonusförmåga! Jag bor i Tamil Nadu, en del av Indien med ett eget alfabet som jag i sann Liberal Arts-anda har lärt mig att transkribera. Hävdar att det är svårare än grekiska men lättare än arabiskan.)

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

7 Responses

  • Dag Hedman says:

    Tack för utförlig rapport från det tidigare för mig okända Auroville. Låter som om Du funnit Dig till rätta i denna annorlunda miljö. Jag avundas Dig alla möjligheter till verklig thédrickning som vistelsen i Indien medför. Jag hoppas Du hinner komma runt något i Tamil Nadu också. Allt är intressant! Glöm inte fotografera.
    Ha det!
    DH

  • Christa says:

    Hej Molly och LIB150!

    Jag skulle vilja knyta an till Mollys analys av diskussionsordningar på och utanför universitetet, och deras relation till olika beslutsprocesser. Jag tror att det ligger mycket i vad Molly skriver om ”den mänskliga dimensionen” av Farm Group-mötena. Till skillnad från flertalet diskussioner på utbildningar så är de nu inte längre hypotetiska eller teoretiska. Samtidigt skapar dess höga relevans för livssituationen möjligen problem då graden av (affektiv, kognitiv) investering i samma grad låser positionerna och minskar öppenheten, möjligheten att genom samtalet uppnå konsensus. Jag kommer att tänka på en annan diskussionstyp som förekommer på utbildningar på många nivåer: där man delar ut ståndpunkter till deltagarna, som sedan ska försöka argumentera för sin sak. Vilken beslutsprocess liknar detta? En konkurrenssituation där bästa PR vinner?

    Jag håller med om att LA har lett till ett större medvetandegörande av aspekter av diskussionsprocesser – Molly skriver bland annat om kritiskt förhållningssätt, värderande av argumentation, öppenhet och förståelse. Ett problem med medvetna processer är dock att de som bekant tar längre tid än de som inte är det. Jag kan uppleva det som ett problem att detta tar tid, skapar en fördröjning som inte har någon plats i det som är icke-medierat samtal.

    Hoppas att denna blogg kommer att vara medium för ett bra samtal via text via internet… Ser också fram emot att höra mer om Auroville!

  • Felix Larsson says:

    Noter från kursansvarig bloggadminstratör:

    1) Jag har redigerat inlägget i så måtto (men inte mer än) att jag har satt dit en del prickar och ringar över olika a:n och o:n där jag tyckte att det blev snyggare alternativt svensk ortografi så krävde.

    2) För läsare som inte är involverade i kandidatprogrammets arbete kan det påpekas att syftet med programmet i mycket hög utsträckning är just att öva de förmågor Molly talar om. Utbildningsplanen (kandidatprogrammets motsvarighet till Aurovilles Master Plan) slår fast att »Programmet fokuserar på yttringar av människans strävan efter att beskriva sin omvärld genom att analysera den och att definiera och systematisera sina iakttagelser och slutsatser rörande dess beskaffenhet. [—] I centrum står studentens utveckling av färdigheter i att föra en konsistent argumentation och hans/hennes förmåga att förhålla sig mångdimensionellt och kreativt till komplexa frågor och problem.»

    3) Hänvisningen till Staten ovan syftar på det samhällsskick som Platon låter Sokrates dra upp riktlinjerna för i sin dialog »Staten», som studenterna närläste och vars teman följdes upp ingående i både historisk och samtida kontext i en delkurs om 15 högskolepoäng under förra terminen.

  • Sanna says:

    Tjosan kamrater!

    När jag läser det här inlägget blir jag otroligt nyfiken på Auroville – jag har just nu fem flikar öppna från googlingar på ”Sri Aurbindo” och ”Auroville” – och ser mycket fram mot ditt nästa inlägg.

    Jag tycker det var intressant hur Molly tog upp den plats det övergripande dilemmat ”bokstavstro eller tanketro” har i den konkreta situationen. Där ser jag grunden i vad ”Liberal Arts i praktiken” innebär. I Lib Arts, precis som överlag på universitetet och andra mer teoretiskt lagda sammanhang, så tenderar vi att prata mest om det övergripande och abstrakta. Fördelen med detta är förstås att en bra koll på det övergripande förbereder en för alla konkreta situationer som det ”greppar om”. Nackdelen är att det är så mycket annat som också är relevant i de konkreta situationerna (till exempel ”den mänskliga dimensionen” som Christa tog upp i sin kommentar), och det tycker jag att Molly sätter fingret på här. Jag tror att en viktig del av att använda Liberal Arts i praktiken på ett bra sätt är att kunna lyfta fram det övergripande och generella i den konkreta situationen, men att inte sedan stirra sig blind på bara detta. Det tycker jag att du gör bra i din analys här, Molly.

    Sen är det också intressant att det i just den här konkreta situationen får stanna i ”bara” en analys från din sida då du är inbjuden för att lyssna men inte prata. Att knipa käft är inte en av mina mest utvecklade förmågor och så jag kan verkligen förstå att det kan vara frustrerande. Jag blir också nyfiken på vilka kriterierna är för att få prata.

    Jag tycker också Christa tar upp något intressant med reflektionen att den tid som krävs för medvetna processer i en diskussion ”inte har någon plats i det som är icke-medierat samtal”. Molly skriver ju också att den påtvingade tystnaden ger ”tid att iaktta problemet och se varför parterna inte är överrens”. Jag håller med om att det är svårt att se mönster och ställa upp problembilder i samtal som en själv deltar i. I lösa diskussioner mellan vänner på fritiden gör det inte så mycket, men nog skulle problemlösningsdiskussioner av den typen Molly beskriver må bra av att tid tas för enskild och gemensam metareflektion?

    PS. Jag inser att mina kursiveringar inte följde med när jag kopierade min kommentar från Word. Jag hoppas att den är begriplig ändå.

  • Andreas says:

    Det var en mycket intressant rapport från ett fjärran land. Mycket vettigt har dessutom skrivits redan.

    Jag delar mycket av det som skrivits om tigandets konst och förtjänster. Det är något jag, många gånger frustrerande, tvingats utveckla i min yrkesroll som personlig assistent. Den självinsikt och framförallt insikt om hur andra resonerar som man kan nå härigenom är både värdefullt som ett medel för sin egna framtida kommunikation som för förståelsen av andra. Christa och Sanna tar det vidare och reflekterar över hur ett ”förstående” samtal kan åstadkommas och här vill jag lägga till att det i väldigt stor grad handlar om en förmåga som måste tränas upp. Det kräver också en nyfikenhet att verkligen vilja förstå vad den andra säger och hur detta hänger ihop. Mer energi behöver helt klart läggas på att försöka förstå den andre snarare än hur man ska kunna slå den andre på fingrarna. Jag håller dock med Sanna om att väldigt många diskussioner skulle må bra av en gemensam reflektion över vad man pratar om samt utifrån vilka positioner och skäl man gör detta.

    I diskussionen rörande argumentets vikt utanför akademin och sanningsvärden tycker jag dock att det visst finns goda anledningar att faktiskt peka på de rationella lösningarna, när dessa är relativt klara. Rädslan att verka okänslig, distanserad och klinisk anser jag vara motiverad men snarare än att hänfalla till överdriven respekt för allas åsikter (vilket lätt kan bli någon sorts relativism) bör man enligt min mening snarare arbeta med att verkligen visa att man tar intressena hos de som drabbas av besluten på allvar. Visa att man verkligen förstått deras perspektiv (vilket man bör göra) men ändå klargöra varför det inte är starkt nog och kanske, om möjligt/rimligt ordna med någon form av ersättning.

    Molly skriver att ”humaniora i stort, och därmed även Liberal Arts, har just inställningen att det inte finns ett bestämt svar.” Härom måste jag opponera mig. Jag tror att det för många är precis tvärtom – man söker efter bestämda svar. För det finns på de allra flesta frågor vi ställer oss ett bestämt svar. Däremot, och det tror jag är viktigt, är det nog så att det finns en stor ödmjukhet rent generellt mot de egna svarsförslagen. Det är inte för att det saknas svar som samma frågor löper över århundraden utan för att svaren är förbaskat svåra att finna. Det finns många olika metoder för att försöka nå rätt svar och många av dem kan tänkas ge en del av det men inte hela. Nej, den stora poängen, som jag ser det, med humaniora handlar om vad vi lär oss på vägen. I sökandet och frågorna så lär vi oss en väldig massa om oss själva, både som individer men framförallt som kollektiv och art.

    Jag håller också med Molly om att det vore bra med ett mer universitetslikt samhälle. I synnerhet med tanke på att varje medborgares röst har lika vikt i urnan bör vi väl i möjligaste mån försöka bilda folket till ett så nyktert sätt att förhålla sig till sig själva, sina medmänniskor och fakta som möjligt.

    Att våra diskussioner på LA ser ut som de kanske idealt sett bör göra (generellt) kan nog, som flera varit inne på, till stor del förklaras av ämnenas brist på affektiva och personliga kopplingar. Utövandet av dessa samtal torde ändå kunna bereda en till att använda sig av denna metod – den prestigelösa diskussionen där man i möjligaste mån lägger sina personliga intressen åt sidan – även i sammanhang där man är mer känslomässigt involverad och dessutom har förutfattade meningar (av varierande halt).

  • Karin says:

    Tack för ett mycket intressant inlägg Molly!
    För min del är det väldigt intressant att läsa om denna konkreta miljö som strävar efter någon form av förändring. Eftersom det jag ägnar mig åt handlar om en teori, eller vision om man så vill, som handlar om att ökad tolerans och kunskap om andra människor kommer leda till en bättre och mer fredlig värld. Intressant till viss mån, med det jag upplever är svårt är hur man kan konkretisera det. I slutändan handlar det om teorier och samtal, där deltagarna håller med varandra. Men eftersom detta sker i en konferensliknande mötesmijlö är det svårt att se hur en förändring verkligen skulle uppnås. Mer om detta i mina inlägg.
    Det är också intressant att tillvägagångssättet för förändring här verkar vara att likasinnade går ihop för att leva och utvecklas tillsammans, utefter samma mål och plan. Jag tänker mig att, även om byn Aurovilles invånare alla valt att befinna sig och leva i byn och då förmodligen delar många grundläggande åsikter och livsåskådningar, har många olikheter beroende på varifrån de kommer i världen. (Som jag förstod det är invånarna inflyttade från alla möjliga håll i världen?). Kanske kan dessa olikheter vara en betydande förklaring till varför konsensus ibland inte kan nås. Det tillsammans med olika inställningar till det du nämner i din text, så som inställningen till byns regelverk. Teorin om kulturell diplomati, som jag sysslar med, handlar om att förändringen ska nås tillsammans genom ökad förståelse kulturer, länder, politiska åskådningar och olika mål emellan. Som jag sa tidigare har jag svårt att se produktiviteten i detta där jag är. Men däremot skulle teorin förmodligen vara mer framgångsrik i en mer avgränsad miljö, som till exempel Auroville.
    Detta knyts an till den diskussion som pågår här i kommentarsfältet som handlar om förståelse och konsten att lyssna. Detta är verkligen en fundamental del i alla aspekter av livet. Jag finner mig oftare och oftare så fascinerad och inriktad på att förstå min motpart att jag någonstans glömmer eller struntar i min egen ståndpunkt. För den spelar egentligen ingen roll, i den mån att den kan bidra till lösning av en konflikt, så länge jag inte förstått min samtalspartner. Jag är av uppfattningen att jag inte kan förklara min ståndpunkt eller försöka hitta en lösning förrän jag vet hur de andra resonerar. Det underlättar alla delar av diskussionen när man vet vad man har att jobba med, så att säga. Detta är väl på ett sätt, som sagts tidigare, en ”universitetslik” strävan. Men jag tror inte att den är så svår att genomföra i sitt eget liv. Inför man en huvudregel om att lyssna 70% och prata 30%, bestämma sig för att förstå innan man dömer eller svarar så tror jag man i alla aspekter av sitt liv kommer nå framgång. Såväl i förhållande till vänner, familj och partner som till politisk uppfattning eller arbetssituation (sen är det klart att man ibland blir så frustrerad att man ger upp ändå). Om detta tillvägagångssätt sedan blir framgångsrikt så tror jag man kommer ha lättare att utöka dess användningsområde, efter teorin ”sopa rent framför egen dörr först” eller ”lead by example”. Nu tror jag absolut inte jag är ensam om att tänka såhär, men jag inser att jag måste påminna mig själv om det ibland.
    Jag ser mycket fram emot att fortsätta diskussionen för jag tror att, även om detta forum ger en mer tid till eftertanke innan man talar, också ibland kan innebära missförstånd och feltolkningar. Något man ibland ser i urspårade facebook-kommentarstrådar eller andra nätforum.

  • Viktor says:

    Hej allihop!

    Det är trevligt med livstecken från dig Molly! Likt övriga är jag mycket nyfiken på Auroville och ser fram emot ditt nästa inlägg, som säkert kommer vara lika stimulerande och diskussionsvänligt som detta. Ditt inlägg är en lång sublim räcka av klara och fina reflektioner.

    Jag vill gärna ansluta till några av dem, särskilt de gällande diskussionsordningar i och utanför universitetsmiljö. Jag tror att det som visar sig här är att förnuftsliga avgöranden nästan alltid är beroende av kontext. Liberal Arts försöker trycka på vikten av just sammanhang, till exempel i tolkningsstudierna, och de demokratiska färdigheterna du lyfter fram bäddar ju för att bättre förstå en dem. Ändå blottar klyftan mellan universitets diskussionsmiljö och den i Auroville: helt plötsligt befinner du dig verkligen i ett sammanhang.

    Jag tycker du gör gott som försöker förena de två diskussionsmetoderna. Också rent ”kliniskt” är det ju värt att förstå de olika parternas utgångspunkter – de ”affektiva” tendenserna från ena eller andra hållet utgör ju underlaget för en psykologisk och strukturell analys av helhetsbilden. Det affektiva är alltså inte endast något att lyssna in för att därefter kunna särskilja från diskussionen, utan kanske lika ofta något att inordna i förståelsen av ett komplext sammanhang. Vi trycker mycket på lyssnandet som en aspekt i ett bra argumentationsklimat; jag skulle också vilja bejaka det som ett inkännande av en större kontext, ett pejlande av den komplexa verkligheten.

    På ett sätt tror jag att Liberal Arts gör oss väl förberedda på situationer likt den du befinner dig, men jag håller mycket med om din reflektion om sociologiska grepp. Mer sådana inslag på programmet kan kanske ännu bättre verka för ett intellektuellt klimat där vi blir ännu mer förstående och istället för att klättra upp för elfenbenstorn dyker ner i verklighetens komplexa flux-flod med välslipade simglasögon.