Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Mot slutet på helvetet?

november 13th, 2013 | Posted by gusandrot in Okategoriserade

Att världen, åtminstone i viss mån, är sjuklig och uppsvälld är det högst sannolikt fler än jag som tycker. Frågan om hur (enligt vilka principer) den ska göras bättre är, precis som min kamrat skrev om från Indien, betydligt mer oklar. Visst kan man peka på en del omedelbara problem, enas om att de kräver en lösning och kanske till och med enas om hur detta ska ske. Flera av våra största problem som vi har i världen kan sägas vara av den typ att de flesta, oavsett vilka moralteorier man i övrigt är anhängare av faller under denna kategori.

Min glädje var stor när jag fick reda på att jag genom min praktik faktiskt får chansen att bidra till lösningen av ett sådant problem. Problemet är väldigt utbrett och de drabbade är den i särklass största av offergrupperna vi kan identifiera. Medlemmarna i denna grupp är inte bara många, de lider dessutom sannolikt mest av alla offergrupper.

Likt hur Odysseus i Odysséen skådar in i Hades utan att själv träda in där så har jag genom bilder och text skådat in i ett av de i sanning värsta helvetena. Jag syftar förstås till situationen för den absoluta merparten av de djur som människan spärrar in helt för människans egna syften. Min praktikplats är på Djurens Rätt, Sveriges största djurrättsorganisation, där jag har fått i uppdrag att arbeta med (eller snarare mot) pälsdjursfarmning.

Att gå igenom stora mängder material, att syna debatter och argumenterande texter är ingen större match för någon med vår bakgrund och jag har ett pågående arbete (bland flera) med att göra en argumentationsöversikt som förhoppningsvis kommer att användas framigenom av mina kolleger.

I arbetet med att plocka ut och analysera argument har det blivit väldigt tydligt att många inflytelserika personer antingen saknar mycket av denna förmåga eller avsiktligt väljer sofistens stig genom att använda felaktig, och i vissa fall förledande, argumentering försöka övertyga åhörarna om sin uppfattning. Hur mycket man än ogillar detta förfarande, för det gör man ju som sökare av sanning och älskare av kunskap, så är det ändå relativt okomplicerat för mig att peka ut och framföra detta till mina kolleger. Betydligt marigare är det när man finner brister i argumentationen från sina kolleger.

På universitetet (åtminstone på Liberal Arts) är det högt i tak och man kan utan vidare föra en rak kommunikation om brister och förtjänster med varandras argumentationer. Kortfattat kan man säga att alla jag diskuterat med på universitetet är betydligt mer intresserade av att det ska bli rätt snarare än att själva rätt. Detta gör att ingen större tankeverksamhet behöver läggas på själva paketeringen av kritik (man slipper linda in den i något fluffigt) då ärrade studenter i hög grad håller isär sina idéer/argument och sin person.

Jag förväntade mig visserligen att det kunde vara en viss skillnad på denna punkt mellan universitetet och delar av arbetslivet men jag trodde inte att den skulle vara lika stor eller som jag nu upplever att den i vissa fall är. När jag sakligt och, tycker åtminstone jag, tämligen vänligt påpekat sämre delar av argument osv. så har det inte alltid mottagits så väl som jag hoppats och förväntat mig. Akademiska studier, med allt vad det innebär av analytisk skolning och vana av ett visst samtalsklimat, kan tillsammans med den status (kan vara både positiv och negativ) som en massa högskolepoäng kan generera hos vissa, således fungera som ett hinder i kontakten med folk utan denna bakgrund. Önskan att få ut så mycket som möjligt av sin akademiska kompetens på ett så effektivt sätt som möjligt kan således komma att stå i konflikt med att få ett välfungerande arbetslag där alla både trivs och känner sig som viktiga delar. Med detta menar jag inte att måla upp något jättestort hinder men för mig har åtminstone en klocka ringt om att detta är något som man bör ha i åtanke.

Summan av kardemumman är således att de förmågor vi drillar i Liberal Arts är aktuella för arbetslivet. Därmed är det dock inte sagt att anpassningen till arbetslivet per automatik blir friktionsfri utan man bör vara medveten om att klimatet kan skilja och att man bör vara vaksam och, åtminstone till viss del, anpassa sig och sin trut till de förhållanden som råder där man hamnar. Uppkomna problem av mitt slag beror naturligtvis inte bara på någon annan. Det är nog snarare så att den kanske bästa bilden av sig själv fås genom andra. Med detta i huvudet bör man i sin självreflektion noga beakta de responser som man möter i sin strävan efter att känna sig själv (det uråldriga etiska rådet från oraklet i Delphi). Nyttan med att känna till sina egna styrkor och svagheter, men även vad som verkligen faktiskt är viktigt för en, kan knappast överdrivas. Det är i allra högsta grad någonting man bör sträva efter att ha kännedom om för att utvecklas vidare som person, både på, men kanske framförallt utanför arbetet.

Jag vill poängtera att min upplevda komplikation inte är på något sätt gjort min eller någon annans arbetssituation till något helvete utan arbetet förflyter väl och känns både meningsfullt och stimulerande. Konstigt vore väl annat i arbetet för att förpassa dessa helveten ovan jord till historien och, på köpet, lösgöra oss från gamla unkna praktiker och tankesätt.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

7 Responses

  • gusarhmo says:

    Detta är en alldeles strålande blandning av två, tycker jag själv, av de viktigaste lärdomarna att ta med sig från Liberal Arts: att kunna applicera det vi lär oss om argumentation i ett verkligt sammanhang både rent tekniskt och på ett mänskligt plan. Det är både sant och intressant det här med personens koppling till argumenten i en diskussion. På universitetet är vi, precis som du skriver, vana vid att se argumenten som något fristående från personen när vi diskuterar något, vilket självklart gör att vi blir mer benägna och bättre på att ha den här inställningen även i icke-universitetsförlagda diskussioner. Detta vill jag hävda både är ett överläge vad gäller att rent praktiskt kunna analysera argument i stunden, och ett underläge vad gäller att ta i beräknande att hur folk känner inför saker och ting ibland är lika viktigt som huruvida argumentet är bra eller dåligt, och att till och med känna igen situationer när den mänskliga aspekten gör att det kanske är bättre att sluta sträva efter en lösning, även om man i djupet av sitt argumentationshjärta är övertygad om att man skulle kunna nå fram till en. Som du skriver – det handlar också om att alla ska trivas och känns sig viktiga, och att en akademisk glappkäft kan förstöra detta. Därmed inte sagt att det inte behövs en akademisk glappkäft ibland för att också riva upp det trivsamma konsensus som annars kan lägga sig likt ett istäcke på kreativitetens och pälsfarmsbekämpningens hav. Du tycks navigera dessa två positioner beundransvärt bra och självmedvetet. Just därför tycker jag också att det självreflekterande elementet är så oerhört viktigt i universitetsutbildningen. Om man kan ta det med sig lika mycket som det sitter i ryggmärgen att känna igen undermåliga argument, så kommer man förhoppningsvis också att hejda sig själv när man är på väg att bete sig okänsligt eller överlägset mot någon med universitetsutbildningen i ryggen, och på det viset går det att få det bästa av två världar – det hänsynsfulla och det kunskapsinriktade. (Vad gäller ledande politikers brist på grund i sitt argumenterande var det en liknande insikt som fick mig att en frukost kasta en tidning med en debattartikel av ett före detta nyhetsankare tvärs över rummet och skrika i frustration. Sann historia. Skyller på sofister och kaffebrist för bristande impulskontroll.)

    Sammanfattningsvis alltså: ansvaret att hålla ett öga på sig själv likaväl som på andra vilar tungt på den utbildade. Jag vill gärna tro att även vår bevandring i att sticka hål på pompösa historiska filosofers resonemang bidrar till vår förmåga att inte blåsa upp oss för mycket själva. Må det ständiga ifrågasättandet av vedertagen världs- och helvetesbild vara vår fana. Det låter supervettigt det du gör. Vill väldigt gärna höra mera.

  • Karin says:

    Återigen avundas jag positionen att befinna sig i ett mer konkret sammanhang. Jag har här i Berlin i viss mån tappat tron på viljan till global förändring. När man ser människor drivas av en hemlig agenda och förklä det i någon som låter bra och fint., blir det svårt att veta var man ska börja förändra eller vilka frågor man ska ställa Skrapar man på ytan och synar argumenten infinner sig ofta en känsla av uppgivenhet. Är det dessa människor som ska förändra världen?
    Min slutsats, hittills, är att verklig förändring kan uppnås i mindre miljö så som mindre samhällen eller nationer eller inom ett mycket specifikt fält. Där blir det lättare att ställa konkreta frågor och därmed få tydligare argument. Det blir, tänker jag mig, svårare att gömma sin egentliga agenda. Det verkar som att du hamnat på ett ställe som drivs av en vilja att verkligen förändra och på så vis kunna sätta upp tydliga mål och delmål där man under tiden kan utföra ett gediget arbete – som att grundligt analysera argument!
    Ska bli intressant att läsa mer, jag är framförallt nyfiken på hur internationella samarbeten ser ut eftersom detta är ett stort globalt problem.

  • Christina says:

    Jag läser era inlägg och kommentarer med stor behållning och tänker genast på Nussbaums Not for profit, kapitel 6: ”Cultivating Imagination: Literature and the Arts”. Hon argumenterar ju stenhårt för kombinationen av en god skolning logik kombinerat med estetiska ämnen för utveckling av en grundläggande empati och förståelse för allmänmänskliga psykologiska grundprinciper. Det är som jag uppfattar det i mångt och mycket just det ni har i åtanke?

    Karin: Din slutsats om det lilla, konkreta sammanhanget tycker jag är väldigt övertygande och en mycket viktig observation.

    /Christina

  • Christa says:

    Det låter som ett intressant och viktigt arbete att göra en argumentationsöversikt, framförallt när det gäller en fråga som är så engagerande som den du jobbar med. Du gör en jämförelse emellan distans till de egna idéerna på universitetet och i arbetslivet. Jag tror att en viktig aspekt av åtskillnaden person/idéer som du nämner är samtalsklimatet. I den formella utbildningen separeras seminarium och fikarast, även om idéer dryftas i båda situationer så är min upplevelse att det görs på väldigt olika sätt. Kan det vara så att gränserna suddas ut i arbetslivet? Blir nyfiken på hur ert arbetslag fungerar organisationsmässigt. Jag tror hursomhest att det är vanligt också bland studenter att hellre vilja ha rätt, när alternativet i debattens hetta är att ha fel. Hoppas du hittar ett bra fluff att linda in kritiken i, och lycka till med arbetet att få människorna att sluta linda in sig i fluffiga pälsar.

  • Viktor says:

    Spännande Andreas!

    Jag tycker att det är intressant att fundera över den attityd med vilken du med akademisk bakgrund blir bemött. Vissa viktiga, såsom djurens rätt, är källor till stor hängivelse. Kanske är det därför som dina analyser av argument ibland möter upprördhet – något känns helt rätt, och så ska du in och kirurgiskt fingra på detaljer kring HUR det är rätt, mer exakt.

    Stoltheten som någon känner inför sitt engagemang kan säkert såras svårt av din kanske mer analytiska strålkastare på samma fråga. Samma stolthet ligger nog i grund till det här med den förblindande viljan att få rätt: en övertygelse leder till behov av datas korrespondens med den verklighetsbilden. Du gör nog en bra insats här om du kan försöka undvika svart och vitt-tänkande.

    Samtidigt verkar du, som Molly påpekade, upprätthålla en mycket bra balans mellan detta nödvändiga analytiska bidrag och den i min mån ännu viktigare sociala aspekten: du fokuserar känsligt och varmt på det mellanmänskliga och på gruppdynamiken.

  • Sanna says:

    Hej igen alla lib arts-charmtroll!

    Jag vill inleda den här kommentaren med en lustig tendens som jag ser framför allt hos mig själv, men även i både Mollys och Andreas inlägg, nämligen insikten ”åh herregud människor har KÄNSLOR härute i verkligheten”. (Okej, jag kanske överdriver lite, men tendensen finns där.) Detta anknyter till en sak jag har funderat en hel del på de senaste dagarna i min egen praktik.

    Jag har funderat en hel del på mönster i hur akademiker/teoretiker/”välanpassade” universitetsmänniskor samtalar, argumenterar, presenterar våra tankar och förhåller oss till kunskap. Många av dessa mönster går faktiskt att se väldigt tydligt i hur vi kommunicerar med varandra här på bloggen, vilket jag tycker är intressant och lite läskigt.

    Jag tror att universitetsvärlden lär ut(/indoktrinerar in folk i) ett sätt att förhålla sig till och presentera sina känslor som på ett olyckligt sätt bäddar för ”åh herregud känslor”-chocken. Men nog om detta nu – jag kommer skriva mer i mitt inlägg imorgon.

    Jag inser förstås att du inte kan ge faktiska exempel, Andreas, men jag blir nyfiken på typen av ”bristande argumentation” som du hittat hos dina kollegor. Rör det sig om fula knep, bortkollring och sofism, eller snarare om att argumenten är oslipade, att de blandar ihop huvudtes och stödtes och sånt? För om det rör sig om det första så stödjer jag verkligen en upprensning, men annars vete katten.

    Ett argument som kanske inte är tipptopp vad gäller stringens och relevans kan ha andra förtjänster, som att vara autentiskt och känslomässigt berörande, och då finns det en risk att en uppstramning skulle få det att istället framstå som forcerat och känslolöst.

    Det jag menar är att argumentationsanalysen är ett verktyg för att skapa övertygande argumentation. Om målet att övertyga folk går att nå trots att man inte perfekt följer argumentationsteorins regler så kan det väl vara okej (så länge det inte rör sig om – medvetet eller omedvetet – ruffel och båg).

    Jag kommer att tänka på en sak Molly skrev i sitt inlägg, nämligen ”Att dessutom uppleva att jag har mest rätt i en diskussion för att jag är universitetsutbildad och har bestämt att vem som vinner en diskussion avgörs enligt mina argumentationstekniska spelregler gränsar till ignorant.”

    Okej, formuleringen var kanske lite väl vass att använda mot någon annan – mitt syfte är inte att kalla dig ignorant, Andreas!

    Jag gjorde dessutom en ganska olycklig läsning av ”Önskan att få ut så mycket som möjligt av sin akademiska kompetens på ett så effektivt sätt som möjligt kan således komma att stå i konflikt med att få ett välfungerande arbetslag där alla både trivs och känner sig som viktiga delar.”. Min läsning blev att ”den akademiskt kompetente ÄR visserligen en viktigare del än sina kollegor, men det gäller att se till så att det inte KÄNNS så för dem” medan det faktiskt (och jag föreställer mig att det är detta du egentligen menar) är så att alla ÄR viktiga delar och att alla kan lära sig av varandra.

    • Andreas says:

      Karin skrev: ”Min slutsats, hittills, är att verklig förändring kan uppnås i mindre miljö så som mindre samhällen eller nationer eller inom ett mycket specifikt fält. Där blir det lättare att ställa konkreta frågor och därmed få tydligare argument. Det blir, tänker jag mig, svårare att gömma sin egentliga agenda.”
      – Detta ser jag som att avgränsningar är viktiga av många skäl även utanför akademin. Huvudskälet med avgränsning i dessa fall handlar alltså om att man ska kunna nå ut och vara begriplig. När vi arbetar med pälsfrågan, som i sig är en väldigt avgränsad del av det större problemet med vårt utnyttjande av djur, så verkar vi över nationsgränser och det finns nätverk och kontakter mellan väldigt många organisationer i olika länder där man utbyter erfarenheter och tankar. Avgränsningen är här helt innehållsmässig.

      Angående Christas fundering om diskussionsstil på fikarast contra seminarium så är min klara uppfattning att detta ser ut på ett liknande sätt som på universitetet. Fikarasterna är mer avslappnade på alla sätt och vis och det som sägs där är av betydligt lättare ton även om det så klart hettar till där också ibland. Jag antar att detta är en bild som ni alla delar och att den är väldigt universell.

      Christa skrev: ”Jag tror hursomhest att det är vanligt också bland studenter att hellre vilja ha rätt, när alternativet i debattens hetta är att ha fel.”
      – Detta tror jag säkert kan stämma. Min uppfattning är dock att vi i LA åtminstone har väldigt lite av attityden där man till varje pris ska vägra se sina argument besegrade. Självklart är det på många sätt trevligare att ha levererat de ”vinnande” argumenten men de frågor vi har diskuterat har, så vitt jag minns det, ytterst sällan handlat om någonting där man med någon som helst säkerhet kan säga att någon sida är den givna vinnaren. Det kanske är så att jag helt missuppfattat hur folk känner på våra seminarium och att den uppfattning och känsla som jag har delas av få. Faktum är ändå att våra seminarier är väldigt städade och respektfulla. Ytterst få (om några) verkar heller, som jag uppfattat det, ha några större bekymmer med att yttra sig på seminarierna. Så även om vissa bränns en aning känslomässigt så verkar ändå formen vara produktiv och gynnsam för samtalet och lärandet.

      Vad gäller den bristande argumentationen från mina kollegor så handlar det främst om att det i begränsade forum läggs alldeles för mycket tid på förhållandevis irrelevanta argument. Argument som kan avfärdas både enklare, snyggare och tydligare istället för att ge sig in på en sidodiskussion som varken gynnar diskussionen eller pälsdjuren. Man kan se det som en kortsiktig argumentation som i sin vilja att svara med fakta på motpartens argument försöker se vad stigen kommer att leda in på.

      Självklart behöver inte alla debattinlägg alltid vara fullkomligt perfekta men när man ändå har möjligheten att enkelt fixa till dem, och i synnerhet att få större kunskap/förståelse för frågan och motparten så ser jag inte varför man inte ska ta till sig detta. Och självklart Sanna menar jag inte på något sätt att vi är mer värda för att vi är akademiker eller så men däremot så är det ju en alldeles rimlig tanke att vi (förmodligen just för att vi tränats mer) kan skapa exempelvis analyser eller argumentationer som är av större värde. Det är då så klart själva produkten som ska bedömas och värderas på sina egna meriter och inget annat.