Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Vidare tänkande på indiska byar och liknande frågor.

december 11th, 2013 | Posted by Molly in Okategoriserade

I mitt förra inlägg talade vi alltså om Liberal Arts-kunskaper i det lilla konkreta sammanhanget. Nu tänkte jag istället gå loss på relationen mellan det vi läser om och den bredare aktiviteten att reflektera över hur samhället är uppbyggt, och vad det egentligen innebär.

Det intressanta med att befinna sig i ett samhälle som Auroville är också att man får en chans att betrakta sig själv som samhällsmedborgare i ett mindre format än vad som oftast är möjligt, och därmed ges möjligheten att ägna tid åt att filosofera över hur ens förhoppningsvis förvärvade Liberal Arts-kompetenser förhåller sig till det där ”livet” som man förväntas hålla på med, när man inte arbetar med saker. Auroville består alltså av ungefär 2000 invånare som försöker leva och ta beslut tillsammans, ”fristående” från omgivande länder, ideologier, religioner eller politiska partier. Det kan självfallet diskuteras i vilken mån det går att vara fristående från något sådant (ledtråd till min teori – i nästan ingen mån) men det skulle ta mycket mer plats än vad det här bloggformatet tillåter, tror jag lite vilt utan att ha försökt. Det som är spännande är istället att se hur det politiska system som försöker utövas i Auroville faktiskt fungerar, och vilka svårigheter som uppstår när en så pass liten grupp människor ska försöka komma överens.

Auroville är inte en demokrati. Auroville är ett ideologiskt drivet samhällsbygge med ett mål. Det är intressant att se det med Platon och hans åsikter om demokratin i bakhuvudet. (Recap för alla intresserade själar som läser detta utan att just ha spenderat sex månader med Platon: han tycker i det här fallet att demokrati är ett ineffektivt styrelseskick eftersom man inte kan komma någonstans, vilket gör det till det sämsta styrelseskicket om man de facto vill komma någonstans, men också det säkraste eftersom en dålig ledare inte kommer kunna förstöra särskilt mycket.) Att Platon här refererar till grekisk direktdemokrati är intressant eftersom det Auroville utövar snarare ligger närmare just det än vår västerländska institutionaliserade demokrati. Premissen för det Aurovillska beslutsfattandet är som följer:

Som nämnt i tidigare inlägg så var det en gång en man vid namn Sri Aurobindo som satte sig ner för att reda ut hur det var bäst att leva, och Auroville är den plats som är till för att alla som vill ska kunna följa Sri Aurobindos lära och leva i enlighet med denna. Det finns alltså en vision för hela samhället Auroville, en vision som ännu inte är uppnådd. (Major sidenote: Sri Aurobindo tänkte sig att varje människas själ är en liten liten del av en stjärna som fallit ner från himlen, samt att om man tänker tillräckligt länge på saker och ting så kan man stiga ”upp” och förstå hur allt är egentligen, för att sedan nedstiga igen och lära upp alla andra. Förmodligen har han läst Platon i sin utbildning.)

Idealet för ett beslutsfattande i Auroville är att alla ska vara överens. Alla förmodas ha flyttat hit på grund av fullständig övertygelse om korrektheten i Sri Aurobindos idéer, och då ska, i teorin, varje beslut kunna tas genom hundraprocentig överenskommelse om hur man bäst lever ut dessa. Eftersom detta i praktiken aldrig sker så måste man istället komma med en annan lösning, men då fullständig konsensus är målet är situationen att en majoritet kan bestämma över minoriteten för en Aurovillebo inte att föredra över alternativet att en enda person bestämmer. Varje omröstning blir då alltså, när konsensus inte kan nås, istället rådgivande, och det är en sammanslutning av de som genom diverse processer har sållats ut som de som förstår Sri Aurobindo bäst som får ta beslutet.

Det är oerhört fascinerande att i praktiken se ett samhälle som detta leva sitt dagliga liv. Det viktigaste för mig med en universitetsutbildning har alltid varit att jag lär mig att ifrågasätta och förstå både mig själv och samhället. Ifrågasättandet och förståelsen kommer naturligtvis ofta tillsammans – om jag förstår vägen fram till dagens samhällssyn och värderingar så är det svårare att döma människor och tankar eftersom jag förstår varför det ser ut som det gör. Samtidigt upphör tanken på något sådant som en ”naturlig” samhällsbild eller -ordning också att existera, och då blir det lättare att problematisera om det verkligen behöver vara på precis det här sättet, istället för att förutsätta att de värderingar vi har idag är på något vis evolutionärt framtvingade.

Vi har tidigare pratat mycket om det personliga ifrågasättandet: ”Här kommer jag från universitetet och ska bete mig med mig kunskap”, och så vidare. Här vilar hela samhällsbygget på samma typ av ifrågasättande, eller snarare brist på ifrågasättande, av faktumet att det är någon som kommer med sin kunskap (i detta fall Sri Aurobindo) och dikterar att den har tänkt klart och därmed vet hur alla andra ska bete sig, så alla andra behöver inte bemöda sig med att tänka själva. Ska vi lita på detta? Å ena sidan är det onödigt att tänka samma tankar om och om igen, å andra sidan måste det ständiga ifrågasättandet ske för att man ska vara säker på att inte bli ledd i fördärvet, vad nu den rådande definitionen av fördärv nu må vara. Det är därför jag tror att reflekterandet, förmågan att reflektera, är så viktig. Det går inte att lära ut vad som är rätt och fel ”oberoende” av livssituation och samhällssystem, med det går att lära ut förmågan att tänka och reflektera vad som är rimligt och orimligt i den rådande situationen.

Min poäng är! att jag använder Liberal Arts-filtret för att tänka på det samhällssystem jag befinner mig i för tillfället, och att jag har upptäckt att jag är tillräckligt översiktligt välorienterad i idétraditionen för att kunna känna igen många av de grundläggande dilemman som måste tas hänsyn till i ett samhällsbygge.  Det är enklare att se på ett så litet samhälle som Auroville är som skapat, förstås, än på till exempel Sverige, och det är bra övning att inse att det som gäller i det lilla också gäller i det stora, och att vårt västerländska samhälle är lika mycket en produkt av sina ideologier som det här. (Det vore väl å andra sidan något av en skräll att ha spenderat två år med att dissekera utvecklingen hos västvärldens tänkande utan att komma på den tanken.)

Ibland antyds det att så kallade vänstersamhällen (vilket Auroville är, då en grundtanke är att ingen ska ha några personliga ägor och att en form av gemensam ekonomi ska råda för hela samhället) skulle vara mer ideologiskt styrda än andra samhällen, och därmed i större grad tvinga in sina medborgare i en mall och köra över individen. Det är självfallet inte sant. Alla samhällen har en ideologi som både de styrande och individen förväntas bete sig i enlighet med, och alla kommer aldrig vara överens om sagda ideologi. Någon kommer bli överkörd, oavsett om det handlar om att den måste bli en entreprenör för att få råd med mat, eller inte tillåts sälja så många traktorer som den skulle ha önskat. Det är också därför det är nyttigt att spendera så här mycket tid i ett litet samhälle. Jag ser att många av de reflektioner jag gör över systemet och individens plats i det är precis lika giltiga i det större sammanhanget i Sverige, trots att styrelseskicket och ideologin bakom är så olika. Det belyser också skillnaden mellan att vara en medborgare, någon som har specifika rättigheter och skyldigheter beroende av geografisk position och förväntas samarbeta för att uppnå gemensamma mål med andra likartat geografiskt placerade individer, och att vara människa och inget mer. Ibland kan medborgerligheten blandas ihop med mänskligheten, när man börjar tro att det man gör som medborgare kommer naturligt för en som människa, och det är där det förstås är givande att ha en förmåga att urskilja det ena från det andra – inte minst för att det annars, som alltid, finns en stor risk att man blir ignorant mot människor som inte har samma typ av medborgarskap som en själv. En medborgare kommer alltid leva i ett ideologiskt styrt samhälle, medan den rena mänskligheten naturligtvis inte är styrd på samma sätt.

Man kan följaktligen knappast tala om att sådana här kompetenser ”borde” ha en viss roll hos en människa – det vore tämligen förmätet av mig att avgöra hur en människa borde eller inte borde vara utbildad för att vara bättre eller sämre – men däremot tror jag att de är nyttiga i ens ”roll” som medborgare. Mycket av det vi talar om – människans relation till världsalltet, människan som biologiskt överlägsen, problematiseringen av samtida värderingar, den universella legitimiteten hos moraliska utsagor, demokratin som styrelseskick, och inte minst att kunna se igenom en argumentation – ger en förmåga att förhålla sig till samhället på ett både problematiserande och öppensinnat sätt. Kan man göra detta finns det en chans att man både kan förstå att ett samhälleligt problematiskt faktum kanske inte bara är ett faktum utan något som går att förändra, man kan ha visst stöd i en idétradition och en medvetenhet om hur problemet har setts på annorstädes, och man kan vara öppensinnad och argumentationsteknisk nog att kunna föra en givande dialog om saken. Inte minst är det viktigt att behålla den tvärvetenskapliga mentaliteten i samhällsbygget och den samhälleliga diskussionen, tror jag (som att ett samhälle skulle kunna vara något annat än ”tvärvetenskapligt”, men det glöms så otäckt ofta bort att det är så när det talas om hur man ska lösa ett specifikt problem); vikten av att kunna se på saken både filosofiskt (hur vill vi göra, varför), och konkret, med stöd i tidigare försök att genomföra liknande tankar och praktiska förslag på hur det bör göras (hur kan vi göra). Att förena en ideologi med ett praktiskt genomförande är något som måste göras i alla situationer, och att ha kompetenser som kan hjälpa till med detta är en strålande hjälp på vägen.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

4 Responses

  • Karin says:

    Nu kommer här en sen kommentar till.
    Angående beslutsfattandet i Auroville tänker jag att situationen är väldigt speciell. Dels för att man verkar ha ett så tydligt ramverk att gå efter och dels att det är så få människor. Sen leker jag med tanken om denne man som ligger bakom det hela hade levt, hur hade det då sett ut i staden? Han och hans ideologi hade ju varit styrande eftersom människorna där valt att befinna sig där eftersom de tror på hans idéer. Men så kopplar jag det till de LA-kompetenser du pratar om, resonerande, ifrågasättandet och den kritiska blicken. Jag funderar över hur det hade artat sig om staden hade haft sin givna ledare vid liv. Hade man då kunnat ifrågasätta och förändra mer än vad man nu kan göra eftersom mallen är fixerad. Hade Sri Aurobindos levt så hade man ju kunnat se hans brister och även verkligen kunnat förändra hans resonemang, om man nu hade den viljan. Då hade teorin varit levande och dynamisk. Vad tror du? Hade samhället fungerat bättre eller sämre om Sri Aurobindos hade levt och lett?

    Min andra reflektion rör det du skriver om den ”naturliga” samhällsbilden.
    Detta är något jag tänker mycket på, framförallt när det gäller patriarkala strukturer. Det är så tydligt att samhället är skapat av män för män och att kvinnornas plats enklast är den som styr upp så att livet flyter på rent praktiskt. Om man då försöker förändra dessa strukturer så är det så otroligt många som tänker ”vi ska förändra inom de strukturer och system som finns, vi ska se till så att kvinnorollen passas in här”, istället för att tänkte ”hm, det kanske är så att vi måste göra om hela systemet här nu eftersom det är så mycket som liksom inte passar med den nya ordningen vi eftersträvar i samhället”. Ta till exempel föräldraförsäkringen och hur den är så ojämnt fördelad. Kvinnan antas ta ut mer eftersom det är så försäkringen är uppbyggd och utifrån det har det alltid varit på det sättet. Jag menar, alla andra försäkringar är ju individanpassade och hade man infört föräldraförsäkring idag hade man ju inte kunnat få igenom att männen bara behövde ta en viss del medan den andra delen var ”öppen” varpå det implicerar att kvinnan tar den delen.
    Nåväl, det kanske blev ett litet sidospår.

  • Andreas says:

    Mycket intressant att läsa om Auroville! Jag ser fram emot att läsa ditt sista inlägg senare.

    Jag hänger upp mig en aning på vad Molly skriver i inledningen av det sista stycket. Å ena sidan så är det förmätet att propagera för hur en människa blir bättre (genom innehav av vissa kompetenser) men å andra sidan är dessa kompetenser nyttiga i ens roll som medborgare. För mig förefaller detta som ett försök att både äta kakan och att ha den kvar. Det är trevligt och PK att inte peka på vad som är bättre eller sämre men det är samtidigt uppenbart att något faktiskt är bättre. Om inte nödvändigtvis för den personen själv så förmodligen för samhället i stort (i synnerhet om de flesta eller alla har dessa färdigheter).

    Vore det inte lite mer rimligt, fast det kan uppfattas som förmätet, att faktiskt påpeka att, ja, vissa färdigheter är faktiskt av värde och är önskvärda att folk besitter. Har vi ett samhälle som vi vill att det går bra för så verkar det, som jag ser det, högst rimligt att också vilja försöka säkerställa en anständig grundutbildning som tjänar som en form av säkerhet för att vad som helst inte kan beslutas om utan ifrågasättande och kamp.

    Jag anser att det ligger en hel del i vad Rudolf Rocker skrev 1947:

    ”Political rights do not originate in parliaments; they are, rather, forced upon parliaments from without. And even their enactment into law has for a long time been no guarantee of their security. […] Political rights do not exist because they have been legally set down on a piece of paper, but only when they have become the ingrown habit of a people, and when any attempt to impair them will meet with the violent resistance of the populace. Where this is not the case, there is no help in any parliamentary Opposition or any Platonic appeals to the constitution.”

    Folket måste bildas för folkets skull. För allas skull. Vilken grundläggande bildning är då viktigare än en bildning som handlar om att förstå människan, sig själv och andra. Vår historia, våra strävanden. Sunt ifrågasättande. Kort och gott: humaniora is the shit!

  • Molly says:

    Karin: Det är en rolig tanke, om Sri Aurobindo hade levt. Spontant tror jag nog att det hade fungerat bättre – också för att kanske även Sri Aurobindo hade kunnat ändra sig om vissa saker när nya situationer uppstod, medans det nu handlar om att försöka gissa vad Sri Aurobindo hade kunnat tänkas tycka om det ena eller andra baserat på vad han sagt om något annat. Antagligen hade folk också känt sig mer bekväma med att komma med alternativa idéer och ifrågasätta än vad de gör nu, eftersom de nu helt enkelt kan viftas bort med att de inte har förstått vad han egentligen menade, vilken andra har gjort, och de som har bestämt att de har förstått kan inte någonsin bli o-bestämda om detta, eftersom det är de som bestämmer. Så att säga. Hade han levt hade man istället kunnat ta diskussionen direkt med honom, som du säger. Å andra sidan kanske det bara är jag som är hoppfull, och vi istället hade haft en Sri Aurobindisk diktatur att göra med.

    För övrigt instämmer jag i din analys av patriarkatet.

    Andreas:
    Menar du att du inte tycker att man kan göra skillnad på att vara en bra människa och en bra medborgare? För det vore i så fall en fantastiskt intressant sak att prata om! Jag vill bara klargöra om det är det du säger först, innan jag ger mig in i denna rafflande debatt, eftersom jag utöver denna inledande mening tror att vi är helt överens: Jag håller fullständigt med dig om att ”Har vi ett samhälle som vi vill att det går bra för så verkar det, som jag ser det, högst rimligt att också vilja försöka säkerställa en anständig grundutbildning som tjänar som en form av säkerhet för att vad som helst inte kan beslutas om utan ifrågasättande och kamp.” De här egenskaperna är helt rimliga att anse som nödvändiga eller bra för en medborgare att ha – ska ett samhälle så som vi oftast ser, och vill se, på ett samhälle fungera, så krävs det att medborgarna besitter vissa kompetenser och värderingar. Självfallet måste de då ha tillskansat sid dessa på något vis, förmodligen genom en utbildning som det ska ha beslutats om – och så måste ju någon naturligtvis någonstans ha bestämt att dessa egenskaper är bra att ha. Och om samhället är bra, och folket tycker att det är bra (vilket väl någonstans är måttet på vad ett bra samhälle är, men det är ju delvis en annan diskussion), så mår folket också bra i samhället, och då blir utbildningen till både samhället och folkets vinning. Förstås.

  • Sanna says:

    Inledande tanke: Vi kanske kan konstatera att en sak många av oss INTE lärt sig från LA är att lämna kommentarer på en kursblogg i rimlig tid. Jaja.

    Du gjorde en distinktion mellan ”människa” och ”medborgare ” (två skilda idéer/former som båda kan förkroppligas i samma materia?). Jag funderar över en liknande distinktion mellan ”människa” och ”individ”. Det är inte en klockren analogi med din, eftersom alla människor är individer (i en mening), men inte alla människor är medborgare. Jag upplever att vi i den ideologi som är rådande i vårt samhälle idag (på det sätt du beskriver i inledningen till ditt inlägg) ser ”individen” som något naturligt existerande på ett sätt som andra ideologier/kulturer/tider/whatever inte gör/gjort. Om en säger ”Jag hatar hur dagens samhälle tvingar in mig i en roll som ’individ’ som känns främmande och obehaglig” så ger denna individ-ideologi (låt oss prata om den specifikt så och inte dra in begrepp som till exempel ”nyliberalism”) svaret ”Ja men du som individ kan ju alltid välja att inte se dig som individ, för individen har alltid ett fritt val för hur hen vill lägga upp sitt eget individuella liv”.

    Jag frågar mig också om inte det faktum att alla som bor i Auroville valt att göra det utifrån en, måste jag ändå föreställa mig, i stort sätt delad vision gör att Auroville skulle vara särskilt lämpad som just det som det inte är, nämligen demokrati. Om målet först är konsensus, och sedan att rösta om hur en bäst tolkar att något Sri Aurobindo sagt skulle vara för allas bästa så känns det väl ganska rimligt att låta det omröstningsresultatet bli mer än rådgivande. Åtminstone om det finns ett utbildningssystem som tränat folk i att tolka på ett vettigt sätt (fast hur gör man ett sådant system utan att tvinga på folk vissa tolkningar…) Men jag kanske fortfarande har för höga tankar om att folk faktiskt skulle lägga sin röst för ”allas bästa” och inte för ”bäst för mig som individ”, för att återknyta till förra stycket. Hm.

    I vilket fall håller jag verkligen med om hur studiet av historien gör att det en stöter på i nuet känns mindre ”naturligt” och ”nödvändigt”, och om den svåra avvägningen mellan att följa något bra som någon annan tänkt och att ständigt ifrågasätta.