Mapping Saints

november 29th, 2023 | Posted by Ott in Okategoriserade

Min praktik på Humanistiska fakulteten i ett forskningsprojekt som kallas för Mapping Saints. Det går i stora drag ut på att kartlägga helgonkulturen i Sverige och Finland i en databas som är skapat av de som arbetar på projektet. Min uppgift som praktikant har varit en mängd olika saker att göra men jag har också fått friheten till att ägna min tid åt det jag själv har tyckt varit intressant och roligt att göra. I början fick jag sitta mycket med latinska texter och översätta de till engelska. Men min senaste tid på projektet har varit att lägga in olika typer av medeltida brev i databasen som är kopplade till en helgondag, då jag ville ha lite mer variation. Breven kan vara en präst som köper mark till en kyrka eller något helt annat som ett exempel jag stötte på för ett tag sedan. Där en person hade mördat en annan man och ville därför donera delar av sitt gods och pengar till ett helgonaltare för att rena sin själ. Anledningen till att jag gillar att sitta med just de här breven är för att jag får en annan inblick i hur denna tiden såg ut och fungerade eftersom vi inte lär oss så mycket av det under tiden på Liberal arts. Samtidigt som jag får källkritisk tänka efter hur jag översätter när jag transkriberar dessa texter osv. Vissa texter kan vara på latin där jag får översätta och använda mig av de kunskaperna jag fått från programmet men i en annan kontext.

Det kan vara väldigt svårt som Liberal arts student att veta vad man vill ha ut eller göra med sin praktik. Vad ska man vända sig till och vad vill jag? Jag själv kämpade med detta väldigt mycket i början och sökte flera olika praktikplatser. Men när jag sedan fick svar av forskningsprojektet Mapping Saints att jag var välkommen kändes det rätt. Jag har länge tänkt på att fortsätta med det akademiska och kanske till och med forska i framtiden. Därför tänkte jag att ett forskningsprojekt inom humaniora vore perfekt att få se hur det fungerar och vad som krävs. Jag visste också att jag skulle få användning av mitt latin som jag har fått lära mig under programmets gång för att översätta vissa texter, vilket lockade mig väldigt mycket då jag tyckt om de latinska kurser vi har haft och att få översätta latinska texter. Framförallt att få göra det med texter som kanske inte är översatta förut eller som handlar om mer konkreta saker såsom domslut, doneringar till kyrkan eller när en person köper en bit mark.

/ A

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.